Consument verwacht meer online te kopen

In 2020 verwacht ruim een derde van de consumenten meer dan de helft online te kopen.

Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van Shopping 2020, onder bijna 12 duizend consumenten.

De ondervraagde experts zijn conservatiever en schatten dat 36 procent van de aankopen online plaatsvindt in 2020. Momenteel vindt 17 procent van de aankopen online plaats.

Online lijkt vooral belangrijker te worden bij de aankoop van vliegtickets en accommodaties, tickets voor evenementen en verzekeringen. Gemiddeld denken vier op de tien consumenten deze niet meer offline te kopen in 2020.

Dat geldt in veel mindere mate voor sportartikelen en kleding, waar respectievelijk 14 en 12 procent zegt dit soort artikelen in 2020 niet meer in een fysieke winkel aan te schaffen.

Buitenland

De concurrentie voor Nederlandse webwinkels neemt toe. In bepaalde productcategorieën loopt het percentage aankopen in een buitenlandse webwinkel op tot 20 procent.

Prijs is momenteel het belangrijkste criterium waarop consumenten vergelijken, gevolgd door beoordelingen, levertijd en een keurmerk zoals het Thuiswinkel Waarborg.

Lees meer over:
Tip de redactie