Google komt concurrentie tegemoet in EU-geschil

In Google's laatste voorstel aan de Europese Commissie komt Google de concurrentie tegemoet. Details van het voorstel waren tot op heden onbekend.

Dat meldt Computerworld UK.

Google deed zijn voorstel al begin september, maar de Europese Commissie hield de details van het voorstel geheim. Daar is nu verandering in gekomen. Google is onder andere bereid om concurrende diensten meer aandacht te geven tijdens zoekresultaten.

Volgens de EU Commissie trekt Google zijn eigen diensten voor tijdens zoekopdrachten, door zoekresultaten van concurrenten juist minder aandacht te geven. Google stelt voor om drie links te tonen van concurrende diensten, voor een prijs van 0,03 euro, in plaats van 0,10 euro. De links worden duidelijk apart weergegeven ten opzichte van Google's eigen links.

Volgens de commissie krijgen de links nu meer ruimte, terwijl ze ook dynamische tekst bevatten. Woorden die in de zoekopdracht voorkomen worden in de link dan bijvoorbeeld dikgedrukt weergegeven. Uit tests zou zijn gebleken dat er op de links van concurrenten vaker wordt geklikt dan voorheen.

Concurrentie

Concurrenten van Google zouden binnenkort de kans krijgen om hun mening te geven op Google's voorstel. Een heikel punt is de mogelijkheid van de gebruiker om de links van Google's concurrenten te verbergen. Zodra iemand dat doet na een zoekopdracht, komen die links niet meer tevoorschijn bij vergelijkbare zoekopdrachten.

Daarnaast past Google zoekopdrachten via google.com niet aan. Volgens de Europese Commissie worden minder dan tien procent van de zoekopdrachten in de EU via google.com uitgevoerd.

Volgens Al Verney, woordvoerder van Google, heeft Google ingrijpende aanpassingen gemaakt om de Europese Commissie tegemoet te komen. Concurrenten zouden volgens Verney niet echt geïnteresseerd zijn in het vinden van een oplossing, maar willen het geschil juist zo lang mogelijk rekken.

Behalve het verhelpen van de oneerlijke concurrentie wil Google uitgevers ook tegemoet komen. Zo kunnen uitgevers er voor kiezen om hun materiaal niet door Google te laten gebruiken, zonder dat het van invloed is op hun vindbaarheid met Google's zoekmachine of op hun Adwords-campagnes.

Begin oktober werd al bekend dat de Europese Commissie en Google mogelijk dichtbij een overeekomst zijn.

Lees meer over:
Tip de redactie