Steeds meer supermarkten doen mee in de strijd om de online consument. Verschillende ketens komen met online diensten.

Dat blijkt vrijdag uit gegevens van ING.

In 2001 pionierde Albert Heijn met bezorgservice Albert.nl. Klanten kunnen via de website artikelen bestellen en thuis laten bezorgen. 

Volgens de bank waren andere ketens eerst vooral terughoudend, maar beginnen ze dat voorbeeld nu te volgen.

Zo komt supermarktketen Jumbo met een online bezorgdienst. En ook Vomar zou ermee bezig zijn. Klanten van Vomar konden al een beperkt aantal producten op internet bestellen en in de winkel afhalen. 

Hoogvliet wil zijn klanten nog dit jaar de mogelijkheid bieden om boodschappen via internet te bestellen. Ze kunnen de ingepakte boodschappen later zelf ophalen. 

Nieuwkomer

Ook nieuwkomer Superdirect.com probeert op dit vlak de concurrentie aan te gaan. De online supermarkt opende in september zijn eerste afhaalpunt in Eindhoven. 

Klanten die voor 22.00 uur via de site artikelen bestelt, kan de volgende ochtend vanaf 10.00 uur zijn boodschappen afhalen. De keten wil uiteindelijk naar vijftig afhaalpunten binnen Nederland.

Volgens ING hebben supermarktketens nog geen goede oplossing gevonden voor de hoge bezorgkosten van online bestellingen. "Dat begint nu wel te veranderen, met pickup-points en kluisjes. De consument betaalt daardoor die laatste dure kilometers zelf", zegt sectormanager Dirk Mulder.

Tegenaanval

Jan-Willem Grievink van het kennisinstituut Foodservice Instituut Nederland (FSIN) denkt dat veel ketens vooral in de tegenaanval gaan. 

"Ik verdenk een groot deel van de retailers ervan dat ze in actie komen om niet te veel risico te lopen. Ze zetten vooral defensieve stappen, met uitzondering van Albert Heijn – die het aan z’n stand verplicht is – en een aantal startups", zegt Grievink.

Ondanks de verwachte groei van online bestellingen zal de supermarkt waarschijnlijk niet uit het straatbeeld verdwijnen. ING voorspelt dat uiteindelijk 15 tot 20 procent van de boodschappen via internet gedaan zullen worden. De overgrote meerderheid van de producten wordt dus nog altijd in de winkel afgerekend. 

Impact

Toch denkt Mulder dat het impact zal hebben. "Zeker in kleine steden en dorpskernen. Daar zul je vooral buurtsupers overhouden. Het assortiment in de winkels zal veel meer gericht zijn op goede versproducten. De kruidenierswaren bestel je makkelijker via internet." 

Grievink voorspelt daarom dat vooral de grote en de kleine winkels overblijven. "De middelgrote winkels, die in Nederland juist sterk vertegenwoordigd zijn, krijgen in de komende tien jaar flinke tikken."