'Franchisemodel werkt voor New York Pizza'

Het franchisemodel werkt goed voor New York Pizza, vertelt oprichter Philippe Vorst aan 7ditches.tv. Met meer dan negentig franchisenemers is er soms best "een brandje in het grote bos", maar dat belet het bedrijf niet zich ook op de Duitse markt te begeven.

Begin deze maand moest er nog een "brandje" geblust worden. Toen sleepte New York Pizza een eigen vestiging in Zoetermeer voor de rechter, omdat afspraken niet werden nagekomen.

"Waar je met franchisers werkt, gaat het ook wel eens niet goed", legt Vorst uit. "Het is niet emotioneel, ze hielden zich gewoon niet aan de regels."

Spijt van het franchisemodel heeft Vorst dan ook niet. "Voor ons is het een uitstekend model, ook internationaal." New York Pizza zorgt voor een sterke merknaam en de franchisenemer deelt 6 procent van zijn omzet.

Duitsland

New York Pizza kijkt dan ook nadrukkelijk over de grens. Voor het einde van 2013 is de eerste vestiging in Duitsland een feit. "De grootste concurrent telt maar tweehonderd zaken", spreekt Vorst met vertrouwen. "Dat kunnen we aan."

Ook in Nederland ziet Vorst, die het bedrijf in 1993 opzette met zijn broer en een vriend, nog voldoende groeikansen. De pizza’s van zijn bedrijf zijn volgens Vorst lekkerder dan die van concurrent Domino’s. "Onze pizza’s zijn beter van smaak. Er wordt een eind op los getest om de lekkerste slice te maken."

Tip de redactie