Consument wil geen Facebook-vriend van bedrijf zijn

Een meerderheid van de consumenten heeft geen behoefte om ‘vrienden’ te worden met bedrijven op Facebook. Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureaus VODW Digital en MarketResponse.

Een steekproef onder ruim zeshonderd consumenten leert dat zeker 60 procent niet zit te wachten op de sociale link met een bedrijf op internet.

De mensen die wel ‘vriend’ worden met een bedrijf doen dat omdat ze er zelf beter van denken te worden. Bijvoorbeeld door het krijgen van kortingen en persoonlijke tips.

Desondanks zien de bedrijven Facebook als een belangrijk middel voor digitale marketing en klantenservice, zo blijkt ook uit het onderzoek.

Banken

De online diensten van bedrijven worden door de consument gemiddeld beoordeeld met een zeven, daarbij scoren de banken het beste gevolgd door retail- en reisbedrijven.

De verzekerings- en energiesector scoren minder goed, bijna een kwart geeft deze branches een onvoldoende voor de online diensten.

“Dat banken zo goed scoren komt vooral door de slag die zij hebben gemaakt met mobiel bankieren”, denkt Patrick Ruijs van VODW. 

Lees meer over:

NUwerk

Tip de redactie