Apple heeft Coca-Cola na dertien jaar verslagen als het meest waardevolle merk ter wereld. In de top tien staan zeven techbedrijven.

Dat blijkt uit de nieuwe top 100 van Interbrand dat elk jaar kijk naar de merkwaarde aan de hand van de financiële prestaties, de rol van het merk in de keuze van de doelgroep en de kracht van het merk ten opzichte van de concurrentie.

Apple staat met merkwaarde van 98,3 miljard dollar op de eerste plek en staat na dertien jaar Coca-Cola van de troon. Ook Google, 93,2 miljard, is Coca-Cola voorbij gestreefd. Verder zijn ook IBM, Microsoft, GE, Samsung en Intel in de top tien te vinden.

Nieuw binnengekomen in de lijst zijn Discovery (tv-zenders), Duracell (batterijen, accu's) en het Amerikaanse automerk Chevrolet.

Over Apple schrijft Interbrand: "Zo nu en dan verandert een bedrijf onze levens. Niet alleen met de producten, maar ook met zijn ethos." De iPhone-maker zag de merkwaarde dit jaar met 28 procent toenemen. Interbrand stelt dat dit veroorzaakt wordt door de grote schare fans en haalt daarbij de recordverkoop van de iPhone 5S en 5C aan.

Tim Cook

Ook worden de prestaties van Tim Cook geprezen die als CEO het stokje overnam van oprichter Steve Jobs. "Er zijn een hoop veranderingen geweest binnen Apple in de afgelopen twaalf maanden, maar de samenwerking tussen hardware en software onder Jonathan Ive is een grote stap in het behouden van de focus", meent Interbrand.

Google, dat met een stijging van 34 procent dus op de tweede plek komt, wordt geprezen vanwege de innovaties die het bedrijf brengt. Interbrand haalt onder meer de zelfrijdende auto's, Google Maps en Google Glass aan. "Of je nu verstand hebt van technologie of niet, iedereen die toegang heeft tot het internet kent het merk en is hoogstwaarschijnlijk gebruiker van minimaal een van de diensten."

Nederlandse merken

Philips staat redelijk stabiel op plek 40. Vorig jaar was dat 41. De merkwaarde nam met 8 procent toe tot 9,8 miljard dollar. Shell groeide met 16 procent naar 5,5 miljard dollar en steeg van plek 75 naar 73 en Heineken is net als vorig jaar op plek 92 te vinden, ondanks een groei in merkwaarde van 10 procent tot 4,3 miljard dollar.

''Ze blijven het goed doen en verzekeren zich al jarenlang van solide posities'', aldus Interbrand. Hun gezamenlijke merkwaarde nam met bijna 11 procent toe ten opzichte van vorig jaar.

''Vanzelfsprekend een goede ontwikkeling, maar evident is ook dat er kansen liggen voor het drietal wanneer we constateren dat Philips, Shell en Heineken samen goed zijn voor 'slechts' 1,3 procent van de totale merkwaarde in de lijst'', aldus Interbrand.