Nederlandse winkels moeten er rekening mee houden dat het Amerikaanse Amazon naar Nederland komt en hun bedrijf kapot gaat maken. 

Dat zei retailexpert Cor Molenaar donderdag in Almere tijdens een congres over de toekomst van e-commerce.

"Die Amerikanen hebben miljarden in kas, u moet zich zorgen maken", zei Molenaar bij zijn verslag van een bezoek dat hij en andere online retailexperts onlangs brachten aan Amazon, Facebook, Google en Apple. "Ze zijn erop uit om u te vermoorden." 

Het congres in Almere ('Shopping Today') is onderdeel van het onderzoeksprogramma Shopping2020, waarbij onder meer 100 experts en 460 bedrijven de toekomst van het winkelen onderzoeken. Deelnemende brancheverenigingingen als de Bovag, ANVR en de Nederlandse Vereniging van Banken hopen zo te voorkomen dat zij de (online) boot missen. 

Hoewel Molenaar, verbonden aan de Erasmus Universiteit, zijn ondernemende toehoorders de schrik op het lijf probeert te jagen, heeft hij ook een positieve boodschap. "U zit met uw winkel op een pak goud, u kunt uw klanten helpen kiezen." 

Aansluiting zoeken

Belangrijk is daarbij dat retailers aansluiting zoeken bij grote digitale netwerken, zoal eBay en Facebook. De tijd van ieder z'n eigen webwinkel is voorbij, wat Molenaar betreft. Behalve over kapitaal beschikken de grote Amerikaanse 'disruptors' over enorme hoeveelheden data, waar iedere winkel zich aan vast kan grijpen. 

"We gaan naar een hybride, intuïtief winkelende consument die constant schakelt tussen on- en offline", aldus Molenaar. Die persoon wil op elk moment dat het hem of haar uitkomt bediend worden, en daarvoor schieten de middelen van relatief kleine Nederlandse winkels tekort.  

Ook grote, 'generieke' online warenhuizen zijn aan een opmars bezig, zegt Marco Wolters van onderzoeksbureau GfK, die onderzoek deed naar de verdeling tussen on- en offline verkopen in 2020. "Daar moet je zitten als aanbieder van producten voor consumenten." 

Ondertussen halen Nederlandse bedrijven online nog weinig omzet uit buitenlandse kopers - zo'n 6 procent (vooral uit België en Duitsland), blijkt uit de bevindingen van de expertgroep 'cross-border ecommerce'.

"Met de juiste ambitie" kan dat aandeel vergroot worden naar 15 procent. Dat komt neer op een omzet van 5 miljard euro in 2020, meldt een onderzoek dat Shopping2020 voor dit onderwerp deed met advieskantoor McKinsey.  

Webwinkels

Aan de groei van het aantal webwinkels zal het niet liggen, blijkt uit onderzoek van Jesse Weltevreden, lector online ondernemen van de Hogeschool van Amsterdam. 

"Tussen 2009 en 2013 is hun aantal net 108 procent gegroeid, tegenover een krimp van 1 procent bij traditionele winkels", zegt Weltevreden. Nederland telt inmiddels ruim 26.000 webwinkels, waarvan de meeste eenmanszaken zijn.

Er is wel sprake van "een grote dynamiek", oftewel er vallen ook veel webwinkels af. "Na vier jaar bestaat nog maar 41 procent van de webwinkels", zegt Weltevreden op basis van de eerste resultaten van zijn werkgroep.

In de reguliere retailsector ligt dat percentage op ongeveer 60 procent. "Dit is opvallend, en we willen echt weten waarom zoveel webwinkels falen."