Bezoek via mobiele apparaten zorgt voor een tweede jeugd van Marktplaats. De helft van het verkeer komt inmiddels via een smartphone of een tablet.

Dit zegt algemeen directeur Olivier van Duijn in een gesprek met NUzakelijk.nl.

Twee jaar geleden begon Marktplaats met de app en inmiddels is het opgeteld 3,1 miljoen keer gedownload.

"Eigenlijk is Marktplaats gemaakt voor mobiel. De bezoekers adopteerden de app meteen. Mobiel is een zege voor ons", aldus Van Duijn.

In het afgelopen jaar is het totale verkeer van de handelssite toegenomen met 23 procent. “Het verkeer van desktop is min of meer gelijk gebleven, dus die stijging komt van mobiel.”

Verdienmodel

De directeur erkent dat het verdienmodel op mobiel anders is dan voor de desktopsite. Het tonen van banners is bijvoorbeeld moeilijk door de beperkte ruimte in de app, maar dit wordt gecompenseerd door andere advertentievormen, bijvoorbeeld door bedrijfsadvertenties op productniveau.

Van Duyn benadrukt dat de intensiteit waarmee mensen nu op Marktplaats actief zijn, verandert door mobiel bezoek

"Vroeger gingen bezoekers soms even in de middag tijdens de pauze op Marktplaats om daarna ’s avonds verder te gaan. Dat zagen we ook terug in de bezoekcijfers. Nu zien we dat mensen elk uur reageren."

Meer verkopen

Ook blijkt dat bezoekers via mobiel meer verkopen. "Transacties worden sneller gedaan", aldus Van Duijn. Hij verwacht dat het aandeel mobiel verder zal blijven toenemen naar 80 procent van het verkeer in 2015.  

Een mogelijk ander platform waar Marktplaats actief gaat zijn is de combinatie van de combinatie van tv en mobiel. "TV is nog niet gewonnen door online. De helft van het Nederlandse publiek heeft interactieve tv, maar niemand gebruikt dit echt online. Ik kan me voorstellen dat als dit echt volume krijgt, wij daar ook gaan zitten."