Webwinkel Bol.com ziet elk jaar de omzet groeien. "2012 was een recordjaar en in 2013 gaan we er absoluut overheen", aldus CEO Daniel Ropers tegenover NUzakelijk.

Tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers sprak eigenaar Ahold zelfs over een "dubbelcijferige groei" bij Bol.com.

Ropers is sinds de oprichting bij Bol.com betrokken. De webwinkel is naar eigen zeggen uitgegroeid tot Nederlands grootste onlinewinkel, met 17 miljoen transacties in 2012. Bijna een derde van het bezoek in de afgelopen maand was afkomstig van een tablet of smartphone.

"We zijn de grootste verkoper van boeken, muziek en films in de Benelux en we zijn de grootste online aanbieder van elektronica en speelgoed."

Dat betekent niet dat Ropers stilzit. "Het is harder rennen dan ooit, maar de berg van dingen die we nog willen doen is groter dan ooit tevoren."

Winkeliers

Ruim 4000 partijen, waaronder grote namen als Dell en Miele, verkopen hun producten behalve in hun eigen winkel ook via Bol.com. In sommige productcategorieën is een op vier transacties voor een extern bedrijf, een zogenaamde 'Plaza-transactie'.

Ropers verwacht dat het aandeel gaat toenemen. "Ik denk dat de komende jaren nog tienduizenden winkeliers zich zullen aansluiten bij Bol.com. Sommige winkels zien hun omzet met 50 procent toenemen. Er zijn veel partijen die honderdduizenden euro’s omzet bij ons draaien."

Bol.com pakt een percentage van de omzet, 6 tot 20 procent, naast een startbedrag tussen 0,99 en 2,99 euro per transactie.

Ropers vindt het geen bezwaar dat Bol.com steeds meer een verkoopplatform wordt. "Iedereen wint: De klant heeft alle keuze, de partner heeft er een effectief verkoopkanaal bij en voor ons is het een stap dichterbij de beste winkel van Nederland en België worden."

Producten

Meerdere momenten zijn bepalend geweest voor de nieuwe koers die Bol.com vaart. Na een aanvankelijk geleidelijke uitbreiding van het assortiment, een productgroep per jaar, bleek speelgoed zo’n schot in de roos dat de strategie werd omgegooid. "Van de grootste mediawinkel van Nederland naar het startpunt voor online winkelen."

Sinds 2010 zijn negen nieuwe 'winkels' toegevoegd, waarvan de vrijetijdswinkel in augustus de meest recente lancering is. "Consumenten raken er aan gewend. Bij elke nieuwe categorie wordt de eerste miljoen euro omzet steeds sneller bereikt." Die periode ligt nu ongeveer op een maand.

Nieuwe productgroepen sluit Ropers niet uit. "We hebben de basis geschapen om alles te verkopen met ons Plaza-model. Qua assortiment zijn alle piketpalen inmiddels geslagen, maar daarbinnen is nog veel ruimte voor uitbreiding en verbetering. Eigenlijk hebben we maar twee gaten in ons assortiment: eten en drinken, waar ons zusterbedrijf Albert.nl in voorziet, en kleding."

Meer wil Ropers er niet over kwijt. "We hebben de traditie pas dingen te delen als ze er zijn."

Ahold

Een ander belangrijk moment voor de nieuwe koers was de overname door Ahold. Zowel het afschaffen van verzendkosten bij bestellingen vanaf 20 euro als de afhaalpunten bij Albert Heijn zijn belangrijke stappen in de nieuw ingeslagen weg.

"Het afschaffen van de verzendkosten kost veel geld; dat gaat direct ten koste van de winst. Het is moedig om zo’n keuze te maken als je net een bedrijf gekocht hebt. Ik denk niet dat het met onze vorige aandeelhouders was gelukt. Maar het is belangrijk om alle drempels weg te halen om klanten de voordelen van online winkelen te laten ervaren."

Verdere samenwerking met Ahold lijkt een kwestie van tijd. De e-readers die Bol.com in Albert Heijnwinkels verkocht, waren een groot succes. "Het smaakt naar meer."

Aanbod

Ropers ziet nog veel kansen, zoals het aanbod brengen waar de vraag ontstaat. "De vraag naar een tent ontstaat niet op het moment dat men naar de winkel gaat. Online hebben we de mogelijkheid om de winkel te brengen daar waar de vraag ontstaat."

In dat kader heeft Bol.com een toolbox gelanceerd, waarmee developers delen van de webwinkel in hun eigen omgeving kunnen publiceren.

Het loopt nog niet heel hard. "Het is hier geen Silicon Valley." Ropers kan zelf talloze mogelijkheden bedenken, van widgets tot apps. "Als ik kon programmeren…." Een recent aangekondigde wedstrijd moet meer programmeurs over de streep trekken.

Concurrentie

Bang voor concurrentie van bedrijven als Amazon is Ropers niet. "Ik verwacht geen felle concurrentiestrijd tussen individuele marktpartijen binnen het online kanaal. De strijd is om de consument van offline naar online of multichannel te krijgen."

"E-commerce zit nog maar op 15 tot 20 procent van het potentieel. De echte uitdaging is van de komende jaren om de voordelen van online kopen volledig te benutten."