Door de populariteit van streaming muziekdiensten is de Nederlanse muziekindustrie voor het eerst in 12 jaar weer gegroeid.

Dat stelt de NVPI, de brancheorganisatie van de entertainmentindustrie, dinsdag.

Er werd in de eerste helft van 2013 zo'n 58 miljoen euro verdiend door Nederlandse platenmaatschappijen. Dat is 1,9 procent meer dan een jaar eerder. 

Vooral streamingdiensten van Spotify en Deezer zijn de aanjagers van de groei. De inkomsten uit digitale muziekdiensten verdubbelden ruim van 6,8 miljoen euro in het eerste halfjaar van 2012 naar 15,7 miljoen euro dit jaar. 27 procent van het totaal.

CD

De cd-verkoop blijft de belangrijkste inkomstenbron, maar daalde wel met 18 procent naar 34,1 miljoen euro. De totale digitale markt heeft inmiddels een aandeel van 41,3 procent op het totaal en zal naar verwachting snel de fysieke verkoop voorbij gaan.

''De muziekindustrie neemt na jaren van reorganisaties weer personeel aan'', aldus NVPI-directeur Paul Solleveld. ''Het is goed nieuws dat na 12 jaar de weg omhoog weer is gevonden." Vergeleken met het hoogtepunt van de muziekindustrie rond de eeuwwisseling is er nog veel in te halen, stelt de NVPI. Toen was de omzet met 500 miljoen euro nog 2,5 keer hoger.

Illegaal

De daling is mede veroorzaakt door de opkomst van het illegale downloaden. De NVPI hekelt het overheidsbeleid waarin volgens de branche nooit afstand is genomen van het downloaden en kopiëren voor privégebruik. Solleveld zegt dat een combinatie van nieuwe digitale muziekdiensten en bestrijding van het illegale aanbod de sleutel vormen tot verdere groei in de muziekmarkt.

''Eén zwaluw maakt nog geen zomer, maar we zien wel een mager zonnetje doorbreken'', aldus de NVPI-directeur. Daarnaast zegt de branche verheugd te zijn met de doorstart van muziekwinkels als Fame en Free Record Shop.