Supermarktketen Spar stelt klanten via kluisjes in de winkel in staat online bestelde boodschappen gekoeld af te halen.

Via een webshop bestelt een klant producten, die vervolgens door een winkelmedewerker worden verzameld. Op de vestiging in Wageningen zijn twaalf kluisjes geïnstalleerd waarin deze gebundelde boodschappen koel worden gehouden.

Wanneer de boodschappen klaarliggen ontvangt de klant een pushbericht op zijn mobiel. Door dit bericht te scannen en een wachtwoord in te geven wordt het kluisje geopend. Boodschappen kunnen worden opgehaald binnen een bepaald tijdslot.

De kluisjes zijn geïnstalleerd door De Buren, een bedrijf dat onbemande afhaalcentra exploiteert. Volgens eigenaar Robin Dragtsma is de consument gebaat bij het winkelgemak.

"Als consumenten online boodschappen bestellen bestaat gemiddeld zo’n 65 procent uit ongekoelde producten. 5 procent zijn diepvriesproducten  en 35 procent van de boodschappen heeft koeling nodig. Daarin komen wij nu tegemoet."

De temperatuur in de kluisjes wordt permanent bewaakt, legt Dragtsma uit. "We monitoren op zeven cruciale punten in de binnenwand. Als de temperatuur niet passend is gaat er een alarm af."

Momenteel test Spar met een zevental vestigingen een nieuw webwinkelsysteem. In de toekomst wil de supermarkt ook meer winkels gaan voorzien van gekoelde kluisjes.