Vijf Nederlandse internetprojecten horen dit jaar tot de selectie van de World Summit Award, een mede door de VN georganiseerde multimediawedstrijd.

De tweejaarlijkse wedstrijd moet bijdragen aan de VN-doelen om de digitale samenleving toegankelijk te maken voor de hele wereldbevolking, inclusief de minder rijke landen.

De Nederlandse genomineerden zijn het overheidsproject eHerkenning, The Power of Facebook van journalist Peter Olsthoorn, Breast Cancer TV, iKringloop.com en de website van het Rijksmuseum.

Deze projecten hebben volgens de selectiecommissie de potentie om internationaal navolging te krijgen. Het digitale paspoort Digid was bijvoorbeeld in 2011 winnaar en dient intussen als voorbeeld voor een aantal met name Afrikaanse landen voor een transparante en betrouwbare communicatie tussen overheden en burgers, licht Herman van Oorschot toe. Hij deed de selectie voor de Nederlandse nominaties.

Vinden

Hij zocht naar eigen zeggen naar "bijzondere e-content die internationaal kan overtuigen en inspireren". "We zijn omringd door slimme apparaten maar goede toepassingen en content zijn nog steeds lastig te vinden. Hoe vind je als lokale ontwikkelaar een wereldtoneel voor je product of dienst?"

De nominatie van de website van het Rijksmuseum, gemaakt door Fabrique, Irma Boom Office en Q42 verklaart Van Oorschot uit het feit dat de site "een totaal nieuwe online beleving geeft en het grote publiek op een zeer originele en inspirerende wijze betrekt bij het tentoongestelde".

iKringloop, waar buurtgenoten eenvoudig spullen kunnen uitwisselen, komt volgens Van Oorschot in aanmerking omdat het project "de cohesie vergroot, bijdraagt aan duurzaamheid en internationaal toe te passen is".

Twee jaar geleden vielen drie van de zes Nederlandse nominaties in de prijzen. "Nederland heeft op het gebied van creatieve, verbindende e-content een naam hoog te houden", aldus Van Oorschot.