Vermijd de valkuilen van mobiel communiceren in het buitenland

Er is met name onder zakelijke bellers nog veel verwarring over het gebruik van de smartphone in het buitenland, bijvoorbeeld als het gaat om mobiel internet. Alex Versteegh - zakelijk specialist bij Vodafone - vertelt waar zakelijke bellers op moeten letten.

Bereikbaarheid

Wie voor een zakentrip naar het buitenland gaat en niet voor onverwachte kosten wil komen te staan, kan natuurlijk de smartphone uitzetten of bepaalde diensten zoals data tijdelijk opschorten. De kans is echter groot dat u niet alleen kosten bespaart maar ook orders misloopt. Mobiel bereikbaar zijn in het buitenland is essentieel bij het behalen van zakelijke successen. Daarnaast blijkt uit cijfers dat zakelijke gebruikers ook in het buitenland steeds vaker gebruik maken van mobiel internet, bijvoorbeeld om mail te beantwoorden, hun trips te plannen of om toegang te krijgen dat belangrijke informatie in een crm of cloud dienst.

Welk abonnement?

Alex Versteegh moet als zakelijk specialist bij Vodafone bijna dagelijks slimme oplossingen aandragen en klanten helpen bij het zoeken naar de juiste abonnementsvorm. Toch is het minder ingewikkeld dan het lijkt. Hij wijst erop dat er feitelijk 2 abonnementen zijn. De eerste is een 'nationale variant' die prima is binnen Nederland maar waarvoor het wel verstandig is om bij trips naar het buitenland een aparte dagbundel af te sluiten. De tweede abonnementsvorm die door steeds meer zakelijke bellers wordt omarmd, is de zakelijke bundel: Vodafone Red Business. Hiermee kan in Nederland en in 43 Voordeellanden onbeperkt worden gebeld en ge-sms’t en heeft men in die landen ook een datategoed van 1 GB. Alex Versteegh: "Dat geeft niet alleen rust maar zorgt er ook voor dat je de vrijheid hebt om in het buitenland op een efficiënte manier mobiel te werken; essentieel."

Buiten Europa

Versteegh benadrukt dat het altijd belangrijk is om van te voren te weten welke landen tijdens een zakenreis worden bezocht. In de Europese Unie zijn de tarieven - ongeacht het type abonnement - redelijk gereguleerd. In bijvoorbeeld de VS of China is dat een heel ander verhaal. "Wat ik klanten adviseer is om in zo'n geval een aparte dagbundel in te stellen. Dat kost – exclusief BTW) 4,13 euro per dag, voor een databundel van 10 MB. Ter vergelijking, wanneer men dit vergeet dan kost elke MB € 7,50 (exclusief BTW). Mocht je aan die 10 MB die inbegrepen is in de dagbundel niet genoeg hebben, dan gelden bij deze bundel voordelige buitenbundel tarieven.", aldus Versteegh.

Zekerheid

Zakelijke bellers verwachten in het buitenland dezelfde service en solide dekking als in Nederland. Om de continuïteit verder te garanderen, wijst Versteegh op de extra diensten die Vodafone op dit vlak biedt. "Het is prettig om te weten dat het bijvoorbeeld mogelijk is vertrouwelijke gegevens op afstand te wissen wanneer een toestel hier of in het buitenland gestolen wordt. De Vervangend Toestel Service VIP die inbegrepen is bij Vodafone Red Business garandeert dat zakelijke klanten in de Benelux bij reparatie die voor 12:00 is aangemeld, nog dezelfde dag een leentoestel ontvangen. In de rest van de wereld is dat afhankelijk van levering via de post. Bovendien zijn de belangrijkste gegevens snel terug te zetten omdat deze als backup zijn bewaard in de Vodafone Cloud. We merken dat klanten het erg waarderen wanneer ze bij dit soort calamiteiten toch weer snel aan het werk kunnen."

NUwerk

Tip de redactie