België gebruikt de vrachtwagen als melkkoe door de kilometerheffing in te voeren, vindt de Nederlandse transportsector.

Ondernemersorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO zeiden dit dinsdag in reactie op het bericht dat België per 1 januari 2016 de maatregel invoert voor vrachtwagens.

De maatregel moet de Belgische schatkist 1 miljard euro per jaar opbrengen, meldde de Vlaamse krant De Morgen op basis van regeringsbronnen.

TLN en EVO berekenden eerder dat de kilometerheffing Nederlandse vervoerders jaarlijks 36 miljoen euro extra kost. België is voor de Nederlandse transportsector een belangrijk afzetland en doorvoerland naar het Zuiden.

De Belgen waren vorig jaar nog van plan in 2016 zowel een kilometerheffing voor vrachtwagens in te voeren als een wegenvignet om buitenlandse automobilisten te laten meebetalen aan het onderhoud van de wegen. Het wegenvignet zou inmiddels zijn gesneuveld wegens onvoldoende rendement.

Melkkoe

​Volgens TLN bewijst het eens te meer dat de Belgen het vrachtverkeer gebruiken als melkkoe door de koppeling van beide maatregelen los te laten. Een wegenvignet zou kunnen leiden tot minder files. Nu de maatregel niet zou doorgaan en de kilometerheffing wel, betaalt de transportsector extra miljoenen terwijl de files er niet minder om worden, legt de TLN-woordvoerder uit.

De ANWB vindt het een goede zaak als België inderdaad afziet van het wegenvignet. ''Zoiets moeten we niet doen. Een vignet zou heel veel Nederlanders op kosten jagen zonder dat er iets tegenover staat'', zei een woordvoerder dinsdagochtend.

Volgens de ANWB zou het vignet niet alleen toeristen en vrachtwagenchauffeurs treffen, maar ook Nederlanders die in het grensgebied wonen en werken.

De Vlaamse krant De Morgen meldde dinsdag op basis van onderhandelaars dat het wegenvignet er niet komt. De gewesten Vlaanderen, Wallonië en Brussel zouden donderdag en vrijdag het definitieve besluit nemen.

Paniekvoetbal

Volgens de ANWB waren de vignetplannen paniekvoetbal. ''België heeft geld nodig en de automobilist mag dat ophoesten. Met een goede begroting zou het zo moeten zijn dat je de wegen voor elkaar hebt en dat je de buitenlanders niet hoeft te vragen om daaraan mee te betalen.''

De Belgische plannen kwamen in het voorjaar naar buiten. Volgens de ANWB zou een jaarvignet 100 euro kosten. Voor 2 maanden zou de prijs 20 euro zijn en voor 10 dagen zouden automobilisten 7 euro moeten aftikken.

De ANWB kondigde daarom actie aan. Of de kritiek heeft geholpen weet de bond niet, ''maar als je niets zegt, gaat iedereen er mee door en gebeurt wat je niet wilt. Door te zeggen dat we het niks vinden hebben we in elk geval een signaal afgegeven.''