Carlos Slim, telecommagnaat en een van de rijkste personen ter wereld, investeert 40 miljoen dollar (31 miljoen euro) in muziek-herkennings-app Shazam.

Het is volgens The Financial Times voor het eerst dat América Móvil, de telecomprovider van miljardair Slim, in een Brits bedrijf investeert. Shazam heeft zo'n 350 miljoen gebruikers die met de dienst muziek ontdekken. De dienst verdient geld aan gebruikers die vanuit de app muziek aanschaffen in bijvoorbeeld iTunes.

Shazam zal later dit jaar standaard geïnstalleerd zijn op telefoons die América Móvil in Latijns-Amerika verkoopt. Slim zegt dat de dienst een gebruikers op een nieuwe manier bij media betrekt. Shazam kan sinds september 2012 naast muziek ook selecte tv-programma's herkennen aan het geluid.

Slim hoopt dat zijn klanten door Shazam meer gebruik zullen maken van mobiel internet. Hoe groot het aandeel van Slim in Shazam is, is niet duidelijk. Een anonieme bron schat de waarde van Shazam op 400 miljoen.

In Nederland heeft Slim een belang van 28 procent in KPN. Eerder dit jaar wilde hij het bedrijf overnemen, die plannen lijken voorlopig echter van de baan.