Tele2 is het niet eens met de kritiek van het College bescherming persoonsgegevens (CBP) op de manier waarop het telecombedrijf omgaat met datagegevens van klanten.

Tele2 zegt verantwoord en voorzichtig om te gaan met de persoonsgegevens van klanten, het CBP vindt echter dat het bedrijf onvoldoende maatregelen heeft genomen om hun privacy te waarborgen.

Tele2 wil daarom in gesprek met het college om ''samen te kijken naar de beste oplossing'', stelde het bedrijf donderdag. Volgens een woordvoerder worden de datagegevens versleuteld opgeslagen, waarna ze worden geanalyseerd.

Daarbij wordt niet naar de inhoud gekeken. Ook worden de gegevens absoluut niet gebruikt om klanten een persoonlijke aanbieding te doen, benadrukt de zegsman.

Tele2, dat het rapport van het CBP zeer serieus zegt te nemen, gebruikt de analysetechniek voor de planning en het beheer van het mobiele datanetwerk en de beveiliging daarvan.

Apps

Het bedrijf verzamelt gegevens, zoals iemands toesteltype en de apps die worden gebruikt. Volgens het CBP overtreedt Tele2 de wet door de gegevens niet zo snel mogelijk na het verzamelen definitief anoniem te maken.

Ook gebruikt het bedrijf de gegevens zonder toestemming van de klanten voor markonderzoeksdoelen, aldus de toezichthouder.