Nederland staat op plek negen van de wereldwijde ranglijst van online retail, maar in potentie kan de Nederlandse markt nog groter worden.

Dat staat in een rapport van Cushman & Wakefield. De Verenigde Staten staan op de eerste plek op de lijst voor online verkopen, gevolgd door het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland.

Op basis van de beschikbaarheid van bijvoorbeeld breedbandinternet en de mogelijkheid van aankopen via mobiele apparaten scoort Nederland een stuk beter. Deze factoren gecombineerd bieden een perspectief voor een groeiede online markt en Nederland staat hier op plek vijf. 

"Het percentage online verkopen maakt in Nederland een relatief klein deel uit van de totale verkopen. De Nederlandse online winkelmarkt biedt echter nog wel veel potentie voor groei, onder andere door de uitgebreide beschikbaarheid van internet", laat Arjen Boesveldt van Cushman & Wakefield weten. 

Meer dan 92 procent van de Nederlandse bevolking gebruikt internet en dat is veel hoger dan het Europese gemiddelde van 71 procent.

Omzet

Als er alleen naar de omzet van webwinkels gekeken wordt, staat Nederland met een omzet van 4,5 miljard euro op de elfde plaats. In 2012 werd wereldwijd bijna 447 miljard euro via internet uitgegeven.

Per hoofd van de bevolking geeft een Nederlander jaarlijks 265 euro via internet uit. In Noorwegen ligt dat bedrag een stuk hoger op 709 euro per persoon per jaar.

Volgens het advieskantoor combineren detailhandelaren tegenwoordig vaker een fysieke winkel met een webwinkel.  Om mensen toch naar binnen te lokken, is er meer aandacht voor beleving. Winkels krijgen steeds meer de functie van een showroom.