De Europese Commissie wil strengere regels voor staatssteun aan vliegmaatschappijen en luchthavens in de Europese Unie. 

''We willen marktverstoringen tegengaan en zorgen dat belastinggeld terechtkomt waar het echt nodig is'', zei Europees Commissaris Joaquín Almunia (Mededinging) woensdag in Brussel bij de presentatie van zijn plannen.

De nieuwe regels zullen de staatssteun die luchthavens kunnen ontvangen, beperken. De financiële ondersteuning zal mede bepaald worden door de grootte van vliegvelden, zodat kleine en regionale luchthavens meer steun kunnen krijgen dan de grote.

Gesubsidieerde vliegvelden krijgen tot 10 jaar de tijd om die steun af te bouwen. Vliegvelden in geïsoleerde of aan de buitenkant gelegen gebieden binnen de EU zouden nog wel steun kunnen krijgen.

Strenger

Ook de voorwaarden voor hulp worden strenger. Luchtvaartmaatschappijen kunnen nog wel steun krijgen om een nieuwe vluchtroute te openen, maar dan voor een beperkte periode. Almunia's voorstellen betreffen ruim 460 luchthavens en 150 luchtvaartmaatschappijen in de EU.

De vereniging van Europese luchthavens ACI Europe is niet te spreken over de plannen. Ze vreest dat regionale vliegvelden die minder passagiers en maatschappijen ontvangen, hard getroffen worden en dat grote luchthavens niet meer zelf de investeringen kunnen opbrengen voor grote infrastructurele werken.