'Crowdfunding is vooral sociaal platform'

Crowdfunding wordt vooral gezien als een sociaal platform waar mensen samen financiering ophalen voor een bedrijf.

Dit stelt Ronald Kleverlaan, mede-initiatiefnemer van het Nationaal Crowdfunding Onderzoek.

Samen met Gijsbert Koren, Koen van Vliet en Peter van den Akker, allen actief in de sector, onderzocht hij hoe het publiek crowdfunding ziet. Ruim 1200 Nederlanders vulden de vragenlijst in.

Daar kwam uit dat vooral het sociale aspect van crowdfunding van belang is. “Het blijkt dat mensen vooral betrokken willen blijven bij de uitvoering”, legt Kleverlaan uit.

Sociale aspect

“De investeerders willen ook op de hoogte blijven. Dit werd al wel vaker gezegd, maar wij hebben het ook onderzocht.” Ongeveer 45 procent van de ondervraagden gaf aan crowdfunding te identificeren met samen financiering mogelijk maken voor een bedrijf.  

Voor bedrijven is het advies dan ook om aandacht te besteden aan dit sociale aspect van crowdfunding. Als bedrijven geld ophalen via crowdfunding moeten ze ook betrokken blijven bij de investeerders.

Natura

Ruim 400 ondervraagden gaf aan ooit wel eens meegedaan te hebben aan crowdfunding. Hiervan investeerde 11 procent meer dan 500 euro in een project. In een meerderheid van de gevallen kregen investeerders een vergoeding in natura.

Opvallend is dat het Amerikaanse crowdfundingplatform Kickstarter het bekendste is onder Nederlanders.

Lees meer over:

NUwerk

Tip de redactie