De concurrentie op de Chinese online retailmarkt is moordend. Niemand wil zijn kans mislopen terwijl de markt zich ontwikkelt naar volwassenheid.

Dat zegt de Chinese online-ondernemer Simon Wei, voormalig eigenaar van de webwinkel Mbaobao.com, donderdag op bezoek in Nederland als gastspreker op het ecommercecongres Shopping2020.

Het is momenteel vooral een spel van ‘burning money’, vertelt Wei over het harde gevecht om de online Chinese consument.

Onderzoekers van McKinsey schatten dat de bedrijven in China over zeven jaar 420 miljard dollar tot 650 miljard dollar online omzet genereren, even veel als de omzet in de Verenigde Staten, Japan, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk bij elkaar.

De Chinese succesverhalen tot nu toe, waaronder Taobao.com en Tmall.com kenmerken zich door megamarktplaatsen à la eBay en Amazon Marketplace, waar zowel fabrikanten, retailers als particulieren hun producten en diensten aan de man brengen.

eBay

Hun Amerikaanse voorgangers eBay en Amazon verslikten zich echter in de keiharde Chinese ecommercemarkt, en schaalden er hun activiteiten terug. Media Markt gooide het bijltje er eerder dit jaar zelfs helemaal bij neer in het Aziatische land.

“De Chinese platforms groeiden de afgelopen jaren razendsnel dankzij hun technologische voorsprong en de snelle omarming van internet en mobieltjes. Nu stappen ook traditionele retailers met veel kapitaal in ‘online’”, zegt Wei. “De tijd van makkelijk geld verdienen is voorbij:”

Wei wijst op de aankondiging vorige week van elektronicaketen Suning.com. De keten garandeert zowel on- als offline de laagste prijs legt en prijsverschillen zelf bij. Wei noemt het “zeer interessant” om te zien hoe de markt door deze stunt verder op zijn kop wordt gezet.

Kwaliteit

Tegelijkertijd ziet hij de markt de komende 2 à 3 jaar volwassen worden. “Chinese consumenten gaan meer letten op de kwaliteit van producten, in plaats van altijd de laagste prijs uit te zoeken.”

Voor Europese bedrijven is online nog altijd een goede ‘shortcut’ naar de Chinese markt, zegt Wei. "Je kan de klant op een hele directe manier bedienen, mits je de verschillende consumentengroepen binnen China zelf goed leert kennen."

Dat betekent bijvoorbeeld het - met online data - in kaart brengen van consumentengedrag. Daarbij kunnen Chinese bedrijven volgens Wei nog wat opsteken van hun Europese concurrenten.

Voorlopig blijft de Chinese onlinemarkt nog vooral “concurrerend, risicovol en geldverslindend", zegt Wei. "Maar niemand wil de wedstrijd verliezen."