De omzet van supermarkten stijgt dit jaar naar verwachting met 2 tot 3 procent. Dat liet Bert Roetert, voorzitter van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), donderdag weten.

Hoewel de koopkracht in Nederland nog steeds onder druk staat en de gevolgen van de economische crisis voelbaar blijven voor de consument, steeg de supermarktomzet vorig jaar naar 33,7 miljard euro. Dat is een toename van 2,1 procent ten opzichte van 2011, toen de omzet 33 miljard bedroeg.

Volgens de brancheorganisatie is het merendeel van de consumenten nog altijd positief over zijn besteedbaar budget.

Volgens de brancheorganisatie is het merendeel van de consumenten nog altijd positief over zijn besteedbaar budget. "Eten en drinken staat hoog op het prioriteitenlijstje. Ruim tweederde heeft plezier in boodschappen doen in de supermarkt. Slechts 11 procent bezuinigt op boodschappen doen.''

Vertrouwen

Het CBL constateert wel dat het vertrouwen in de voedselveiligheid bij veel consumenten door het recente paardenvleesschandaal iets is afgenomen.

De organisatie is daarom blij met de instelling van de Taskforce Voedselvertrouwen door minister Edith Schippers (Volksgezondheid) en staatssecretaris Sharon Dijksma (Economische Zaken).

"Ketenverkorting, strengere sancties, verbetering van kwaliteitssystemen en betere en snellere informatie-uitwisseling tussen overheid en bedrijfsleven moeten er voor zorgen dat ons voedsel veilig en betrouwbaar blijft. Daarnaast blijft de branche onverminderd inzetten op verduurzaming en gezondheid'', aldus het CBL.

Beweeg de cursor over de lijn om de percentages te zien. De gegevens zijn afkomstig van CBL. Bekijk hier een grote versie. - (c)NU.nl/Jerry Vermanen