Wat kunnen nieuwe partnerships leren van de ‘case’ van FrieslandCampina en landbouw-ngo Agriterra? '

Een bericht het kader van De Partnership Verkiezing, een evenement waar samenwerkingen tussen grote bedrijven en ngo’s strijden om de eerste prijs. NUzakelijk.nl is mediapartner

De samenwerking tussen zuivelgigant FrieslandCampina (20.000 medewerkers) en landbouw-ngo Agriterra werd vorig jaar uitgeroepen tot beste partnership op mvo-gebied.

De partnership richt zich op Kenia, een 'zuivelland', maar met een gebrekkige keten, zegt Violette van Gisbergen van FrieslandCampina. "Als de melk niet op tijd wordt opgehaald in een land waar boeren nauwelijks koelingen hebben, kun je wel raden wat er met de kwaliteit van de melk gebeurt."

Van Gisbergen werkt met 4 andere collega’s aan het project. Daarbij worden Keniaanse boeren opgeleid om hun melkproductie zo efficiënt mogelijk te maken, om dit vervolgens via een ‘microfranchiseformule’ aan de man te brengen.

Zo moeten Kenianen worden voorzien van “het goede van zuivel” en wordt daarnaast zelfstandig ondernemerschap gestimuleerd.

Uitdagingen

De uitdagingen voor een land als Kenia zijn groot: een boer werkt er vaak kleinschalig, met maar enkele koeien. Daarnaast verrichten ze vaak nog andere werkzaamheden als kippen houden of een winkeltje runnen. Daardoor is diepgaande landbouwkennis beperkt en wordt er nauwelijks geïnvesteerd in het opbouwen van boerderijen.

"De vraag is hoe je een continue levering kan garanderen, die boeren een stabiele stroom van inkomsten oplevert", zegt Van Gisbergen. "Dit doen we met Agriterra. Zij weten precies welke boeren behoefte hebben aan ondersteuning.”

"Een groot bedrijf heeft vanuit duurzaamheidsoogpunt veel knowhow", zegt Van Gisbergen. "Je kan daardoor makkelijker een duurzaam concept neerzetten, en je kan veel meer waarde bieden voor bijvoorbeeld een franchiseondernemer. Je hebt alles in huis."

Doelstelling

FrieslandCampina heeft de doelstelling om zuivel wereldwijd beschikbaar te maken. Een onderdeel daarvan was de ontwikkeling van informatie over zuivel en het opleiden van boeren in ontwikkelingslanden. Uiteindelijk moet het land zelf de landbouw op orde krijgen om zelf melk te kunnen produceren.

Daar is veel samenwerking voor nodig met de lokale bevolking. "Dat heeft tot gevolg dat zaken trager gaan dan in westerse landen. Maar aan de andere kant valt er natuurlijk veel meer te winnen."

Om zoiets in een bijvoorbeeld een Afrikaans land voor elkaar te krijgen, is de nodige tijd en research nodig. Daarom hebben Van Gisbergen en haar collega’s het project overgeheveld naar een andere afdeling binnen hun bedrijf, die de business case verder oppakken.

Hoger niveau

"Helaas zijn wij vanuit ons groepje Young Professionals niet in staat om de business case naar een hoger niveau te tillen omdat we een fulltime job hebben binnen een andere discipline. Maar het meedoen aan de partnershipverkiezing heeft ons in korte tijd veel inzichten en inspiratie geboden die we anders niet hadden opgedaan."

Voor Van Gisbergen was het dus waardevolle ervaring, “waar we binnen ons bedrijf ook zeker om gewaardeerd worden". "Uiteindelijk zijn wij toch de aanjagers en is het ons gelukt om collega’s intern enthousiast te krijgen om hier verder mee aan de slag te gaan."