De omzet uit advertenties in de mobiele Youtube-apps is in de afgelopen zes maanden verdrievoudigd tot 350 miljoen dollar. Mogelijk heeft Apple daar een grote bijdrage aan geleverd.

Bij de lancering van de iPhone 5 en iOS 6 in september 2012 besloot Apple niet langer Youtube standaard te installeren. Google, het bedrijf achter Youtube, ontwikkelde vervolgens een nieuwe app en had daarbij meer vrijheid.

Voorheen verbood Apple het tonen van videoadvertenties voordat een filmpje van Youtube bekeken kon worden. In de nieuwe iOS-app zit deze manier van adverteren wel ingebouwd.

Mede daardoor is de omzet uit mobiele advertenties verdrievoudigd tot 350 miljoen dollar. Dat cijfer wordt door Lucas Watson, vicepresident sales bij Youtube, gedeeld in een interview met Bloomberg. Hij spreekt niet specifiek over Apple, maar de wijziging in de iOS-app zal een grote bijdrage geleverd hebben aan de omzetgroei.

Inmiddels bezoekt een kwart van de 1 miljard Youtube-gebruikers het videoplatform via een mobiele telefoon. Naar schatting is de videosite goed voor 10 procent van de totale omzet van Google.