De bazen bij de Belgische spoorwegen die betrokken zijn bij de aanschaf van de Italiaanse hogesnelheidstrein Fyra geven elkaar de schuld van de inmiddels omstreden aankoop.

Belgische media meldden donderdag dat Karel Vinck die namens de spoorwegmaatschappij NMBS zijn handtekening zette, bezweert niet verantwoordelijk te zijn voor de 'deal'.

Vinck was baas bij de NMBS van 2002 tot 2004. Het contract werd getekend in 2004. Maar volgens Vinck was alles voor zijn komst naar de onderneming al beklonken door zijn voorganger, Etienne Schouppe. ''Schouppe had die deal voor mij al gesloten'', benadrukt Vinck. ''Ik heb de bestelling alleen nog kunnen terugbrengen van elf naar drie Fyra's.''

Zijn voorganger Schouppe weerspreekt dat fel: ''Dat is absolute nonsens''. Schouppe stelt dat hij wel heeft besloten de treinverbinding met Nederland ''te optimaliseren'', maar van een Fyra was absoluut nog geen sprake''.

In Nederland heeft het debacle met de hogesnelheidstrein inmiddels geleid tot het instellen van een parlementaire enquête, het zwaarste onderzoeksmiddel dat de Tweede Kamer in kan zetten.