Supermarkten hebben in mei de omzet met 3,7 procent zien stijgen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In totaal werd voor zo’n 3,22 miljard euro aan producten verkocht. Dat maakte onderzoeksbureau GfK donderdag bekend.

In april kwam de omzet juist 1,8 procent lager uit dan in april 2012. Dat kwam doordat eerste paasdag dit jaar al in maart viel. In de eerste 5 maanden van 2013 steeg de supermarktomzet met 3,8 procent tot 14,12 miljard euro.

GfK meldde ook dat steeds meer mensen boodschappen doen op zondag. Dat geldt vooral voor jongeren en huishoudens in de Randstad. In totaal doet 52,7 procent van de huishoudens nu ook boodschappen op de laatste dag van het weekeinde. 2,33 procent van de totale weekomzet valt op zondag.

Omgerekend betekent dat een omzet op jaarbasis van 769 miljoen euro. In 2012 ging het om een jaaromzet op zondag van 734 miljoen euro.

Op zondag worden vooral veel kant-en-klaarmaaltijden verkocht, evenals ijs, rijst en deegwaren. Verse producten zijn dan juist minder in trek. In de drie grote steden wordt overigens veel meer op zondag verkocht (4,9 procent van de weekomzet) dan in het noorden van het land (0,7 procent).