Er is een mobiele en goed ontworpen app nodig om met een 'traditioneel' salesprogramma als Salesforce snel en betrouwbaar te kunnen werken, zegt de Zweedse techondernemer Hampus Jakobsson, oprichter van Dexplora. 

De Zweedse startup maakte dinsdag 2 investeerders (Nordic Creandum en DN Capital) en 12 'angel'-investeerders bekend die gezamenlijk 1,2 miljoen dollar (0,9 miljoen euro) in het nieuwe techbedrijf investeren.

Jakobsson verwierf in 2010 bekendheid toen zijn softwaredesignbedrijf The Astonishing Tribe (TAT) werd gekocht door Blackberry-maker Research In Motion. Voor die overname ontwierp hij met zijn team het uiterlijk voor de eerste versie van het mobiele besturingssysteem Android.

"Geslaagd design draait niet om een mooi uiterlijk, maar om de vraag of een product geschikt is voor een bepaald gebruik, en dat het je niet onnodig verrast", zegt Jakobsson tegen NUzakelijk.

Daarom zal ook niet iedereen de nieuwe app van Dexplora, GetSalesDone, handig vinden, zo licht de Zweed de relatieve (sales)niche toe waarin hij zich nu begeeft.

GetSalesDone is een soort geavanceerde to-do-lijst voor salesmensen, met Salesforce als slim te raadplegen 'backend'. Mobiel is het sleutelwoord: "Salesmensen zijn altijd - in ieder geval mentaal - onderweg", zegt Jakobsson.

Dynamiek

Na zijn intrek bij multinational BlackBerry miste Jakobsson naar eigen zeggen het dynamische gevoel van "dagelijks op een brekende golf te werken". Hij vertrok vorig jaar om, samen met TAT-medeoprichter Paul Blomdahl, in augustus Dexplora op te richten.

"Wat ons verraste was dat bij een groot bedrijf als BlackBerry dezelfde problemen spelen rondom salesprogramma's als bij TAT, waar maar 180 mensen werkten", zegt Jakobsson.

"CRM-programma's worden niet geüpdatet, ze kosten te veel tijd en mensen verliezen het overzicht. Kortom, de gegevens zijn onbetrouwbaar. Elk bedrijf met meer dan 50 salesmensen kent dit probeem."

Dat komt vooral, zegt hij, omdat salesprogramma's worden verkocht  aan IT-afdelingen en CEO's. "De salesmensen zelf worden niet gehoord, met als gevolg dat het lastig te gebruiken programma's zijn."  

Salesforce

Jakobsson begon eind vorig jaar een programma te ontwerpen waarmee een salesmanager snel mobiel kan updaten, als een schil bovenop het 'traditionele' cloud-programma Salesforce - dat inmiddels wereldwijd door 3,5 miljoen mensen wordt gebruikt.

Salesforce juicht het ontwerp van zijn programma toe, stelt Jakobsson. Het Amerikaanse bedrijf beweegt zich volgens hem meer richting een platform, waarbij het lastiger is om 'verticaal' (bijvoorbeeld voor smartphones) programma's te ontwikkelen die een wat kleinere gebruikersgroep hebben.

En daarbij, "Salesforce is zo flexibel, je kan er bij wijze van spreken Pacman mee bouwen", grapt de Zweed.

Betaald

Tot vorige week schaafde Jakobsson en zijn vierkoppige team aan de release-versie van de app. Die is voorlopig gratis. Ook voor de betaalde variant, die meer gericht is op desktop-gebruik, wil Jakobsson nog geen prijs geven.

"Gebruikers willen als je geld vraagt eerst weten wie je klanten zijn; maar die hebben we nog niet. Daarom laten we ze het product eerst zelf testen, en kijken daarna wat voor waarde ons programma een bedrijf biedt." Volgens Jakobsson is dat, op basis van een eerste testfase, in ieder geval minimaal een 'tweecijferig' bedrag per gebruiker per maand.

Netwerk

Over geld gesproken; de seed-investering van 1,2 miljoen dollar is redelijk bescheiden, maar 'modern' van opzet, vertelt de Zweed. "Als startup heb je vooral kennis en competenties nodig. Daarom hebben we een 'dream team' van 12 mensen verzameld."

Het tamelijk complexe papierwerk om deze groep  mensen te laten investeren was 'interessant', maar de namen zijn er dan ook naar, wil Jakobsson maar zeggen.

Het gaat om tech-guru's met 'corporate' ervaring bij onder meer Google, Amazon en Zendesk, en de mede-oprichter van Suger CRM. Met het oog op de gebruikerservaring zelf zijn er 'angels' die afkomstig zijn van Spotify en het Apple-programma Siri.