Hoewel de verkoop van cd's afgelopen jaar weer flink gedaald is, ziet de branchevereniging van de entertainmentindustrie NVPI lichtpuntjes door de stijgende omzet in digitale abonnementen.

Voorzitter van NVPI Audio Kees van der Hoeven sprak zich tegenover het FD hoopvol uit over de muziekindustrie. Dat komt vooral door de populariteit van streaming muziekdiensten als Spotify en Deezer. 

"Zodra met streamingabonnementen voldoende massa is bereikt, zal de markt groter zijn dan ooit geweest is", aldus Van der Hoeven.

Betaalde downloads

NVPI zag in 2012 meer dan 26 procent minder cd's verkocht worden. De omzet daalde naar 132,6 miljoen euro. Daar staat tegenover dat betaalde downloads en abonnementen op streamingdiensten voor een omzet van 67 miljoen euro zorgden. In 2011 was de omzet daaruit nog 34 miljoen euro.

NVPI-directeur Paul Solleveld liet eerder deze maand ook positieve geluiden horen over de gehele entertainmentindustrie. Online ontwikkelingen zouden de nodige perspectieven kunnen bieden om de kwakkelende verkoopcijfers te bestrijden.