Veel grote bedrijven zien innovatie als een onmisbare drijfveer voor groei. Maar de praktijk is weerbarstig, zegt Pieter-Paul van Oerle van Accenture en initiatiefnemer van de Innovation Awards.

Organisaties worstelen vaak met het inrichten van een efficiënt proces dat frequent concrete nieuwe producten en diensten oplevert, aldus Van Oerle, bij Accenture verantwoordelijk voor de tak 'Media, Entertainment & Creative Industries'.

Bij kleine, veelal jonge, bedrijven ligt dat volgens hem duidelijk anders. "Ongehinderd door een vertragende organisatie lijken zij er op los te innoveren", stelt Van Oerle. Hoe kunnen deze twee uitersten elkaar versterken en innovatie een impuls geven?"

Wereldwijd neemt de levensduur van bedrijven af, benadrukt hij. Ook verschuiven veel R&D-activiteiten naar het Oosten - waar universiteiten relatief meer hooggekwalificeerde ingenieurs leveren - en vinden investeringen meer en meer plaats in de opkomende economieën. 

"Onze innovatiepositie staat behoorlijk onder druk", aldus Van Oerle. "Daar tegenover staat ons sterke innovatieklimaat en ondernemerscultuur. Niet voor niets is het ondernemerschap in Nederland groot met een hoog aantal startende ondernemers."

"Gecombineerd met een goede digitale infrastructuur en snelle internetverbinding is technologie vaak een gemene deler van al die startup-initiatieven. Net zoals een altijd aanwezige innovatiespirit, creativiteit en een zekere mate van durf."

AEX-bedrijven

Accenture liet onlangs in een onderzoek zien dat innovatie door de grote AEX-bedrijven achterblijft bij dat van internationale concurrenten. "Innovatie is van levensbelang voor organisaties, maar toch blijkt het dus lastig om concreet vorm te geven", zegt Van Oerle.

"Het gaat nou eenmaal gepaard met het aangaan van risico’s. De ervaring leert dan ook dat baanbrekende innovaties veelal niet van grote bedrijven komen."

Een van de mogelijkheden voor grote bedrijven om te innoveren, is volgens hem het overnemen van goede ideeën van startups. Bij hen ontbreekt het juist vaak weer aan financiering, kennis over intellectueel eigendom en operationele ondersteuning om door te groeien. 

Van Oerle: "Bovendien nemen de kansen voor succesvolle innovaties logischerwijs toe als organisaties elkaar vinden en inspiratie op kunnen doen over de nieuwste technologieën en de toepassing daarvan in de praktijk."

Broedplaats

De Innovation Awards van Accenture, waar NUzakelijk mediapartner van is, zijn inmiddels uitgegroeid tot een dergelijke broedplaats van innovatie "waar innovatieve startups en gevestigde bedrijven snel met elkaar in contact komen", aldus Van Oerle. 

Inmiddels genereert het platform meer dan duizend innovatieve startups per jaar. Ook in andere internationale vestigingen van Accenture wordt het Nederlandse voorbeeld steeds vaker overgenomen.

In de loop der jaren wonnen aansprekende Nederlandse bedrijven een award gewonnen. Zoals Hyves, Layer, Buienradar en Amber Alert. Maar Van Oerle noemt het nog belangrijker dat het platform inmiddels uitgegroeid is tot een 'ecosysteem' voor innovatie.

"Grote en kleine bedrijven krijgen een goed beeld van waar anderen mee bezig zijn en worden gericht met elkaar in contact gebracht. Op die manier worden paralellen getrokken en lessen geleerd", zegt Van Oerle. 

"Een dergelijke broedplaats heeft een versterkende werking die onherroepelijk bijdraagt aan de innovatiekracht en duurzame toekomst van Nederland."

NUzakelijk doet de komende maanden verslag van de Innovation Awards, die hun finale beleven op 8 november. Je leest er alles over in onze special