Veel winkeliers weten niet goed of ze door moeten gaan met het verkopen van tabak. Aan de ene kant zijn sigaretten van essentieel belang voor de omzet maar anderzijds zien veel verkopers het liever niet in hun assortiment.

Dat staat in een gezamenlijk onderzoek van KWF Kankerbestrijding, de Hartstichting, Longfonds en Stivoro over tabaksverkoop.

Supermarkten, drogisterijen en boekwinkels stellen dat sigarettenverkoop een middel is om klanten binnen te krijgen of te houden. Ze zien tabak als een 'service product' en stellen dat de omzet van sigaretten en andere tabaksproducten van essentieel belang is voor hun zaak.

Concurrent

Winkeliers vrezen dan ook dat klanten naar de concurrent stappen als ze stoppen met de verkoop van tabak. Toch bestempelen ze het als 'een moeilijk product'. Veel verkopers zouden sigaretten eigenlijk niet in hun assortiment willen hebben.

Steeds meer Nederlanders zijn voor een verkoopverbod van tabak. De verkoop van sigaretten zou vooral uit sportkantines, drogisterijen en horecazaken moeten verdwijnen. Bijna de helft van de ondervraagden stelt dat tabak alleen in speciaalzaken mag worden verkocht.