Driekwart van de AEX-bedrijven maakt gebruik van Twitter om de jaarcijfers onder de aandacht te brengen, als aanvulling op directe publicatie van het persbericht.

Daarmee lopen de AEX-fondsen voorop in vergelijking met de AMX- en AScX-fondsen, waarvan 64 procent respectievelijk 37 procent gebruik maakte van deze vorm van sociale media. 

Dat blijkt uit een vrijdag gepubliceerd onderzoek van Citigate First Financial naar de publicatie van de jaarcijfers en jaarverslagen 2012 door beursgenoteerde ondernemingen in Nederland.  

De inzet van Facebook voor het verspreiden van de jaarcijfers lag voor de drie indices vrijwel gelijk. Hiervan maakte circa 30 procent gebruik.  

Regelgeving

"De regelgeving in de VS staat sinds kort toe dat koersgevoelige informatie direct via Twitter, Facebook of een ander online platform gepubliceerd wordt, mits duidelijk van tevoren is aangegeven via welk medium dat gebeurt. Regelgeving in Nederland is nog niet zover, maar het toenemende gebruik toont aan dat ook hier de markt er klaar voor is", aldus Uneke Dekkers, Managing Director van Citigate First Financial. 

Uit het onderzoek blijkt ook dat er minder jaarverslagen in hard copy worden gedrukt. Een derde van de beursfondsen heeft in plaats daarvan een aparte website voor het jaarverslag ingericht.