De wereld kan nog wel wat briljante businessmodellen gebruiken, vinden de schrijvers van een nieuw zakenboek. "De inspiratie is nog lang niet op."

"We delen een fascinatie voor briljante businessmodellen die de wereld op z’n kop zetten en alle betrokkenen gelukkig maken", zegt medeschrijver Jennifer op 't Hoog.

Het boek belicht 16 bedrijven die realiseren "wat onmogelijk lijkt", zoals het leveren van complexe hartoperaties tegen lage prijzen met de hoogste kwaliteit, de standaard doorlooptijd van drie weken realiseren tussen een nieuw productidee en het winkelschap en de wegwerpmaatschappij bestrijden met ontwerpen die meer dan een leven lang meegaan.

Op 't Hoog schreef het boek samen met haar collega bij Achmea Jeroen Kemperman en Jeroen Geelhoed (adviesbureau &samhoud). Het trio werkte al langere tijd samen aan een grootschalig verandertraject.

Wat maakt een business model ‘briljant’, anno 2013?
"We hebben nu al 5 jaar een crisis. Een businessmodel is briljant anno 2013 als het jouw organisatie uit de crisis of een nieuw bedrijf oplevert wat daar helemaal geen last van heeft. Briljante businessmodellen zijn inspirerende organisaties die laten zien dat het anders kan, en hiermee impact creëren op de omgeving."

"Ze hebben daadwerkelijk laten zien dat schijnbaar onmogelijke dingen mogelijk zijn met tastbare resultaten als klinkende winst, plezier in het werk bij medewerkers, klanten als ambassadeurs en verhoging van het welzijn in een land."

"Daarnaast zijn ze briljant omdat je ervan kunt leren, het geeft je een ander perspectief en geeft je lessen die toepasbaar zijn voor je eigen organisatie. Briljante businessmodellen hebben daarbij drie gemeenschappelijke kenmerken: Ze zijn visiegedreven, vanuit de overtuiging hoe het echt anders moet. Ze zijn volhardend, radicaal en consequent in het businessmodel. En ze zijn baanbrekend in het leven van mensen en veranderen de spelregels in de markt."

Wat voor rol zou dit boek wat jou betreft kunnen spelen voor ondernemers die anders moeten gaan werken?
"Wij hopen dat het ondernemers helpt organisaties neer te zetten waar zij en alle betrokkenen gelukkiger van worden. Na vijf jaar crisis is het ook wel eens tijd voor briljante businessmodellen. Veel bedrijven voelen dat het anders moet, maar ze weten nog niet hoe. Daarom willen we in dit boek inspiratie bieden vanuit organisaties die het onmogelijke hebben gedaan. We hebben hun businessmodellen ontleed.”

“Op deze manier kunnen jij en anderen leren van bedrijven die het leven van mensen en de spelregels in de markt fundamenteel hebben veranderd met een andere visie, business model en waardecreatie. Bekijk als onderneming jouw bedrijf of sector eens door een andere bril."

Het boek 'Briljante businessmodellen' verschijnt op 4 juni bij uitgeverij Academic Service.