Rotterdammers zijn Amsterdammers een stap voor qua online ondernemen, meldt softwarebedrijf Exact op basis van een steekproef onder bijna 1000 ondernemers in beide steden.

Een krappe 40 procent van de Rotterdamse ondernemers zou voor het openen van een winkel genoeg hebben aan een laptop. Maar 23 procent van de gepeilde Amsterdamse zakenlui sluit zich daarbij aan.

Ruim 40 procent van de Rotterdammers claimt dat zij binnen hun branche worden gezien als koplopers op het gebied van internet en technologie. Het Nederlands gemiddelde ligt op dat gebied volgens Exact op 29 procent.

Op zakelijk social media-gebied lopen de ondernemers uit de havenstad echter iets achter, met 43 procent versus een landelijke gemiddelde van 53 procent.

Relatief veel (16 procent) Rotterdamse ondernemers stellen desondanks dat ze maximaal gebruik maken van hun zakelijke online netwerk, en dat ze veel nieuwe contacten opdoen via bijvoorbeeld LinkedIn. Bij de ondervraagde Amsterdammers is maar 6 procent die mening toegedaan.

Het softwarebedrijf waarschuwt Rotterdam echter niet op zijn lauweren te rusten; Meer Amsterdammers (56 procent) dan Rotterdammers (46 procent) zeggen op de hoogte te zijn van de nieuwste technologische ontwikkelingen.

NUzakelijk doet als mediapartner verslag van de Week van de Ondernemer, een congres dat de komende maanden het land in trekt met een aantal regio-edities. Deze week is het de beurt aan Rotterdam.