Genoeg gesomberd, zeggen de bedenkers en tientallen grote bedrijven achter de campagne 'Wereldland Nederland.

Namens deelnemer aan de campagne Albert Heijn vertelt Sander van der Laan, algemeen directeur van Albert Heijn, over vooruit kijken en inspelen op nieuwe behoeftes.

"Natuurlijk merken ook wij dat Nederland in een economisch moeilijke tijd zit”, zegt Van der Laan, sinds begin 2011 ook COO van Ahold Europe. “Consumenten bezuinigen op alle uitgaven, ook op de dagelijkse boodschappen.”

De topman ziet dat klanten vaker kiezen voor voordelige huismerkproducten en het nieuwe budgetmerk ‘AH Basic’. “Wij doen er van onze kant alles aan om onze klanten te helpen in tijden van bezuinigingen. Dit doen we door scherpe acties te bieden en de prijzen van de dagelijkse boodschappen te verlagen."

Maar ondanks de huidige economische situatie groeit Albert Heijn, benadrukt Van der Laan, zowel in Nederland als daarbuiten. "We zijn bezig met de ombouw van 78 C1000- en 4 Jumbo-winkels naar Albert Heijn-winkels en we hebben de afgelopen maanden zeven Pick Up Points (een locatie waar online bestelde boodschappen kunnen worden afgehaald, red.) geopend.”

“Daarnaast breiden we in België gestaag het aantal winkels uit en eind vorig jaar hebben we in Duitsland de eerste Albert Heijn to go geopend."

Wat is uw verwachting van hoe uw branche zich in de komende tijd zal ontwikkelen, waar komen de accenten te liggen?
"Enerzijds proberen we vijf, acht of tien jaar vooruit te kijken en laten ons in die zin niet leiden door de stand van de economie. Anderzijds leggen we in de commerciële activiteiten meer nadruk op de juiste balans tussen kwaliteit en prijs. Daarbinnen werken we op dit moment nadrukkelijk aan onze versafdelingen."

“Daarnaast zal de focus blijven liggen op de verdere verduurzaming van onze de eigen merkproducten. We zien dat klanten het steeds belangrijker vinden om producten te kopen die op een duurzame wijze geproduceerd zijn.”

Hoe zorgt u ervoor dat Albert Heijn zich positief blijft onderscheiden van de andere bedrijven in uw branche? 
"Door onze klanten centraal te blijven stellen. We kunnen als geen ander inspelen op de behoefte van onze klanten. Dat doen we al meer dan 125 jaar en dat blijven we doen. We zijn groot geworden door het kleine en het persoonlijke belangrijk te blijven vinden. We zijn bijvoorbeeld steeds meer in staat ons productaanbod te differentiëren en aan te passen op lokale wensen en behoeften.“

Een ander aspect waarop Albert Heijn zich volgens Van der Laan onderscheidt is als werkgever in Nederland. "1 op de 5 Nederlanders heeft ooit wel eens bij Albert Heijn gewerkt en dit jaar zijn we uitgeroepen tot meest populaire werkgever voor een bijbaan onder jongeren. Voor veel jonge mensen bieden wij een mooie plek om hun eerste werkervaring op te doen."

Wat is uw boodschap aan consumenten, bedrijven en de overheid om het optimisme in de economie te herstellen? 
"Ahold heeft de afgelopen tijd regelmatig aangegeven bezorgd te zijn over het lage niveau van consumentenvertrouwen in Nederland. Met de nu aan consumenten geboden duidelijkheid in het sociaal akkoord verwachten wij dat de consument weer durft te gaan besteden. Wij steunen de overheid en sociale partners graag in hun streven om via de weg van groei de economische balans in ons land te herstellen.”

“Nederland is een prachtig land dat veel te bieden heeft en waar we veel kracht uit kunnen halen. Daar moeten we met z’n allen weer vertrouwen in krijgen."