Foxconn, fabrikant van elektronica voor onder meer Apple, wil meer op eigen benen staan. Het Taiwanese bedrijf overweegt in de nabije toekomst zelf accessoires voor Apple-producten te ontwikkelen en verkopen.

Dat meldt The Wall Street Journal maandag op basis van uitlatingen van een niet bij naam genoemde topman bij Foxconn. 

Het Taiwanese bedrijf, dat ook wel bekend staat als Hon Hai Precision Industry, is volgens analisten voor 50 procent van zijn omzet afhankelijk van opdrachten van Apple. Foxconn heeft begin mei aangegeven minder afhankelijk te willen worden van zijn grootste opdrachtgever. 

Uitbreiden

De anonieme Foxconn-topman die met The Wall Street Journal sprak, is daar nu dieper op ingegaan. Zo zou het bedrijf zijn productiemogelijkheden willen uitbreiden, zodat het alle componenten kan leveren die nodig zijn om apparaten voor zijn opdrachtgevers te assembleren. 

Op dit moment leveren Foxconn-klanten als Apple nog zelf componenten aan die door verschillende fabrikanten zijn geproduceerd, waarna ze in Foxconns fabrieken worden bijeengebracht in bijvoorbeeld iPhones en iPads.

Accessoires

Daarnaast overweegt het Taiwanese bedrijf zelf producten te ontwikkelen, zonder tussenkomst van opdrachtgevers. Daarbij is te denken aan accessoires als kabels, hoofdtelefoons en toetsenborden die compatibel zijn met Apple-producten als de iPhone en iPad.

Mogelijk wil het bedrijf deze producten en die van zijn opdrachtgevers ook direct verkopen, meldt The Wall Street Journal maandag. Volgens de Amerikaanse krant onderzoekt Foxconn de mogelijkheid om dergelijke producten online te koop aan te bieden. 

Minder winst

Vorig kwartaal zag Apple voor het eerst in tien jaar zijn winst teruglopen. In hetzelfde kwartaal liep bij Foxconn de omzet met 19 procent terug, al wist het bedrijf nog wel een 2,9 procent hogere kwartaalwinst te boeken.

Apple heeft dit jaar overigens nog geen grote productaankondigingen gedaan. Verwacht wordt dat het bedrijf nog dit voorjaar nieuwe MacBook-modellen zal introduceren, om van de zomer of het najaar onder meer nieuwe iPhone-modellen uit te brengen, waaronder een nieuwe, goedkopere variant van de iPhone.