Azië wordt steeds belangrijker voor Apple, dat komt mede door de enorme opkomst van China. Tegelijkertijd neemt het belang van Noord- en Zuid-Amerika af.

Dat blijkt uit een analyse van de omzetcijfers van Apple door NUtech.

De afgelopen kwartalen waren Azië en het Pacifisch gebied, die Apple samen noemt, goed voor ongeveer een derde van de totale omzet van het bedrijf. Het meest recente kwartaal kwam er voor het eerst meer omzet uit dat gebied dan uit Noord- en Zuid-Amerika.

China

De opkomst van Azië heeft vooral te maken met China. Apple noemt dat land sinds het eerste kwartaal van 2012 los, maar voor deze berekening is China bij Asia Pacific gerekend. Sinds 2009 is de iPhone in China te koop, maar de afgelopen jaren zijn de activiteiten en focus flink uitgebreid.

China alleen is inmiddels goed voor 20 procent van de totale inkomsten van Apple. Opkomende markten als China en India zijn belangrijk voor Apple. De verwachting is dan ook dat het bedrijf dit jaar een goedkopere iPhone op de markt zal brengen speciaal op dat soort landen gericht. Bekijk alle geruchten over de goedkope iPhone tot nu toe.

Beweeg de cursor over de lijn om de percentages te zien . De gegevens zijn afkomstig van Apple. Bekijk hier een grote versie. - (c)NU.nl/Daan van Elk

Europa blijkt de afgelopen jaren juist iets minder belangrijk te worden voor de iPhone-maker. In 2009 en 2010 kwam het aandeel van de omzet uit Europa nog regelmatig boven de 30 procent uit. In 2012 kromp dat naar maximaal 28 procent en de afgelopen kwartalen gaat het om ongeveer 25 procent.

In absolute cijfers zijn de inkomsten van Apple overigens alleen maar toegenomen. Het bedrijf boekt per kwartaal enkele tientallen miljarden dollars omzet.

Beweeg de cursor over de lijn om de aantallen te zien . De gegevens zijn afkomstig van Apple. Bekijk hier een grote versie. - (c)NU.nl/Daan van Elk

Apple Stores

Ruim 10 procent daarvan is afkomstig uit de Apple Stores, eigen winkels van het bedrijf waarin alleen Apple-producten verkocht worden. Deze winkels zijn sinds 2002 goed geweest voor ruim 73 miljard dollar aan omzet. Op het hoogtepunt in 2008 kwam 20 procent van de omzet binnen via de Apple Stores. Inmiddels ligt dat percentage tussen de 11 en 13 procent.

Beweeg de cursor over de lijn om de aantallen te zien . De gegevens zijn afkomstig van Apple. Bekijk hier een grote versie. - (c)NU.nl/Daan van Elk

​Lees alles over Apple in ons dossier