Luchtvaartbedrijf easyJet zou het liefst 'morgen' een basis openen op Schiphol, maar de overheid blijft dit proces frustreren door het eenzijdig bevoordelen van transferpassagiers.

Dat stelt William Vet, sinds begin dit jaar verantwoordelijk voor de Nederlandse activiteiten van het Britse concern, woensdag in de kantlijn van de presentatie van de halfjaarcijfers van het bedrijf.

Voor Vet is vooral het uitbouwen van het aantal Nederlandse zakenreizigers een belangrijk streven. Een eigen aanwezigheid op Schiphol is daarbij zeer welkom, zegt Vet. Maar de focus van het Nederlandse luchtvaartbeleid ligt nog altijd op transferpassagiers.

Die betalen per ticket zo'n 15 euro aan luchthavenbelasting, terwijl een 'opstapper' 30 euro moet afrekenen. Op een ticket van bijvoorbeeld 40 euro is dat een fors bedrag, wil Vet maar zeggen.

Die tarieven zijn volgens hem schadelijk voor Nederland als vestigingsplaats en zijn slecht voor Nederlandse bedrijven die internationaal zaken willen doen. Het tariefsysteem op Schiphol valt onder het toezicht van waakhond ACM. 

Balans

"Als er meer balans in de tarieven, dan komen we bij wijze van spreken morgen met vliegtuigen naar Amsterdam. Te beginnen met 3 vliegtuigen, en dat zullen we vervolgens uitbouwen al naar gelang de capaciteitsvraag", zegt Vet.

"Die balans kan gevonden worden door de opbrengsten van de winkels en parkeren op Schiphol te gebruiken om vliegen van en naar Schiphol weer aantrekkelijk te maken."

Volgens hem kan dan ook het werven van zo'n 400 Nederlandse personeelsleden gaan beginnen, "een 'boost' voor de Nederlandse economie".

Uitzondering

easyJet bezit inmiddels 20 bases in heel Europa. "Nederland is door de kostenstructuur echt een uitzondering", zegt Vet. "Er is een onterechte focus op transfers en het beschermen van die markt." easyJet stapte in 2010 al - onsuccesvol - naar de Europese Commissie, om deze kwestie aan te kaarten.

"We vliegen al 17 jaar op Amsterdam. Dat was de eerste buitenlandse bestemming van easyJet in 1996. Tel daarbij op dat we de op 1 na grootste carrier zijn in Nederland, met 42 vluchten per dag. En toch zijn we nog geen gesprekspartner."

MKB-markt

Ondanks de tegenwerking die easyJet zegt te ondervinden, gaan Vet en zijn collega's de komende tijd verder met het uitbouwen van het aantal zakelijke reizigers. Op dit moment ligt het aandeel zakenreizigers 30 procent. "Mede via contracten met reisagentschappen gaan we de mkb-markt veroveren."

"Let wel, als wij groeien snoepen we geen marktaandeel af van andere vervoerders", claimt Vet. "We maken de markt groter, aangezien er een grote latente vraag is in de Nederlandse markt die tot nu toe is verwaarloosd."

Goedkoop

Een woordvoerster van Schiphol licht toe dat Schiphol "een van de goedkoopste luchthavens van Europa" is. "Het verschil in de tarieven tussen een opstappende en overstappende passagier ligt voor een deel in het verschil van gebruik van de faciliteiten op de luchthaven", zegt zij.

"Daarnaast is het tariefsysteem mede gebaseerd op het belang van het transfersegment voor de mainport en haar uitgebreide netwerk van bestemmingen."

Het (vorige) kabinet formuleerde het in de zogeheten Luchtvaartnota als volgt: "Het netwerk van verbindingen dat Schiphol ondersteunt, is in grote mate afhankelijk van transferpassagiers. Deze moeten met een aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding worden verleid om via Schiphol te vliegen."