Hoewel soms briljant, blijven sommige concepten van techstartups soms (te) lang onbelicht. Reden genoeg voor een nieuwe, zevende editie van de Accenture Innovation Awards die maandag officieel van start ging.

Vorig jaar kwamen er 1500 inzendingen binnen en dat aantal groeit jaarlijks met een paar honderd, vertelt mede-initiatiefnemer Pieter Paul van Oerle van Accenture. 

De inzendingen, waarbij de concepten jonger moeten zijn dan 3 jaar, worden verdeeld over vijf 'industrieën'. Een jury van ongeveer 100 experts selecteert de winnaars die in november een 'tulp' in de wacht slepen dankzij "uitzonderlijke prestaties op het gebied van innovatie".

Volgens Van Oerle is de verkiezing niet alleen onderscheidend vanwege zijn schaal, maar vanwege de verbinding die er wordt gelegd met grote bedrijven. "En we zijn ook verbonden aan alle toonaangevende incubators van Nederland", zegt Van Oerle. "Daarmee versterken we het ecosysteem."

Van Oerle benadrukt daanaast het belang van samenwerking. "Als organisaties samenkomen, doen ze inspiratie op en kunnen ze de nieuwste technologieën en hun toepassing uitwisselen. Zodoende ontstaan vaak weer succesvolle, nieuwe innovaties."

De verkiezing beloont Nederlandse innovaties in november met zes juryprijzen en één publieksprijs. Behalve 5 blauwe 'tulpen' is er een groene tulp voor het beste duurzame concept.