Groeikapitaal bij elkaar weten te verzamelen is geen sinecure, maar startup Studytube kon een paar maanden geleden kiezen uit maar liefst 3 gagadigden.

Er werd gekozen voor het bod van het Amsterdamse Henq Capital dat een half miljoen investeerde in het jonge bedrijf. Toch was het aanbod van Henq financieel niet het meest aantrekkelijke, zo vertelt oprichter Homam Karimi, tegenover NUzakelijk.nl

Henq was wel aantrekkelijk in professioneel opzicht. “Je gaat een relatie aan met de investeerder. De portfolio van Henq overlapt met onze activiteiten. Die mannen snappen echt waar wij mee bezig zijn.”

Studytube is een idee wat Karimi bedacht in de schoolbanken toen hij rechten studeerde in Maastricht.“Ik vond het vreemd dat je eigenlijk meet wat iemand niet weet. Onderwijs is totaal niet gediversifieerd, iedereen krijgt hetzelfde.”

Online tentamentraining

Hij besloot online tentamentraining te verkopen aan zijn medestudenten. Oude tentamenvragen werden door docenten uitgelegd in video’s van 2 tot 5 minuten.

“ Toen merkte ik dat veel leerlingen bereid waren hiervoor te betalen.” Karimi kreeg Gerard Riphagen die econometrie studeerde enthousiast om als partner toe te treden en er werd een tweede versie van het platform ontwikkeld.

Een half jaar geleden begonnen Karimi en Riphagen de zoektocht naar een investeerder om te groeien. “We hebben alle investeerders in Nederland bekeken en toen een shortlist van 4 a 5 bedrijven gemaakt. Henq stond bovenaan die lijst.

Snelheid

Wat Karimi het meest tegenviel aan het ondernemen tot nu toe was de snelheid waar grote bedrijven mee opereren. “Het is alsof je eerst 25 levels moet halen en elke keer weer een poppetje moet verslaan. Zo’n traject duurt gewoon een jaar.”

“Je komt goed terug van een gesprek omdat iedereen in de ruimte het met je eens was, maar dan duurt het nog een half jaar voordat je wat hoort.”

Het huidige platform is het verkopen van filmpjes is ontgroeid. Karimi richt zich nu ook op het aanbieden van studiemateriaal van opleiders. De bedoeling is om het wordpress van e-learning te worden.

Buitenlandse expansie

Stel, je bent een opleider in de financiële sector. Je doet dit al 20 jaar en dan komt de vraag: ‘doe je ook iets digitaal?’”.

De startup voert nu met meerdere opleiders door Neerland gesprekken en Karimi zegt al enkele binnen te hebben. Dit jaar denkt de jonge ondernemer minimaal 25 grote opleiders te kunnen binnenhalen.

Het product leent zich voor uitbreiding naar andere landen, maar Karimi is voorzichtig om buitenlandse expansie aan te kondigen. “We moeten ons eerst in Nederland bewijzen, daarna gaan we de wereld in .”