Naast de 'like'-button in Facebook schreeuwen velen ook om een 'dislike'-knop.

De Amerikaanse app Hater komt daar het dichtst bij in de buurt. "Het is veel eerlijker sociaal netwerken."

Hater, een van de vele startups aanwezig bij The Next Web-conferentie, is een sociaal netwerk dat zich richt op het delen van momenten die mensen haten, zoals te lang in een rij staan, slechte service of een irritante celebrity. De iPhone-app laat zich echter niet vergelijken met een tegenhanger van Facebook.

CEO Jake Banks legt uit: "Hater moet echt een community worden. Op Facebook kan je alleen maar 'liken', dit werkt eerlijker." 

Businessmodel

Het bedrijfje wil op drie verschillende manieren geld verdienen. Allereerst moeten er advertenties verschijnen bij gedeelde 'hates'. 

Als een gebruiker bijvoorbeeld klaagt over zijn overgewicht, dan verschijnt er een advertentie voor een abonnement op de sportschool. Merken kunnen hier ook op inspringen: als een nieuw product iemand niet aanstaat, dan krijgt de gebruiker advertenties van een alternatief, de concurrent, te zien.

Ook kan Hater de gedeelde data verkopen aan bedrijven. Zo kunnen merken bijvoorbeeld zien waar in de wereld ze het meest 'gehaat' worden en daar op inspelen. 

YouTube

Als de community groot genoeg is, denkt Banks aan een samenwerking met grote partijen. Het rating-systeem van Hater zou dan geïntegreerd moeten worden in grote websites zoals YouTube.

Het bedrijfje bestaat zes weken, en heeft op het moment ongeveer 8000 gebruikers. Dit jaar hoopt de app op een miljoen gebruikers.