Het is één van de grootste hypes op het moment in e-business: big data. Maar met deze hype komen ook tegengeluiden. Onterecht, zegt datajournalist Kenneth Cukier van The Economist.

De grote hoeveelheid data die er elk jaar bij komt, en de verwerking daarvan, heeft door de internetindustrie een labeltje gekregen, namelijk 'big data'. Vele websites besteedden er al aandacht aan, en vinden het verpakte PR voor bedrijven die servers verhuren, beveiliging aanbieden of data analyseren. 

Volgens Cukier ligt dat anders. "Een verandering in kwantiteit zorgt ook voor een verandering kwaliteit", zegt hij tijdens de conferentie The Next Web. In het geval van data wordt de kwaliteit echter alleen maar beter, zo stelt de journalist. 

Een voorbeeld: hoe meer data een zelfrijdende auto verzamelt, hoe beter en sneller deze beslissingen kan maken.

DNA

Het Human Genome Project, een enorm project om het menselijke DNA in kaart te brengen, is misschien nog wel het meest in het oog springende voorbeeld. In 2003 was het project ongeveer tien jaar bezig. Het kostenplaatje: een miljard dollar. Tegenwoordig kan een bedrijf hetzelfde in twee à drie dagen, voor 1000 dollar per dag. 

Voor bedrijven zit er dus juist veel waarde in big data, zegt Cukier. "Dat komt omdat we van alles data maken. Het hergebruiken van informatie gaat steeds meer gebeuren."

Dat gebeurt nu al op grote schaal met locatie-informatie, woorden en ook de houding van een persoon. Een auto verzamelt bijvoorbeeld data over het postuur van de bestuurder, waarna deze pas bij een 'match' kan starten. "Big data kan ervoor zorgen dat er veel minder auto's gestolen worden."

Storm en snacks

Ook haalt Cukier een verhaal aan over Walmart, die door het analyseren van enorme datasets meer van een bepaalde snack kon verkopen. Wat bleek: bij een storm gingen de verkopen omhoog, maar ook de vraag naar zogenaamde Pop-Tarts steeg. 

Er bleek een correlatie tussen storm en de verkoop van Pop-Tarts te bestaan, waarna Walmart de snacks bij een naderende storm rechtstreeks vooraan in de winkel plaatste bij de zaklampen en het water. Op die manier wist de supermarktketen de verkoop van Pop-Tarts te vergroten. 

Om zijn woorden nog wat kracht bij te zetten: "Big data wordt groter dan het internet."