Bij het opbouwen van een groeiend techbedrijf draait het niet om de meeste 'fun', maar om de meest duurzame cultuur.

Dat is de conclusie van Julia Hartz, die donderdag tijdens The Next Web vertelde hoe zij en haar man Kevin Hartz het evenementenbedrijf Eventbrite hebben opgebouwd.

"Het is bij ons in Californië nog nooit zo moeilijk geweest om talent aan te trekken en te behouden", vertelt Hartz over de noodzaak van een goed personeelsbeleid. Haar bedrijf groeide vanaf 2006 met horten en stoten naar enkele honderden personeelsleden.

Mensen verwachten dat een groter bedrijf ook 'evil' wordt, maar dat is te voorkomen, weet Hartz. "Een accountmanager en iemand van sales bedachten enkele jaren geleden dat ze beter van elkaar konden leren dan van een extern bureau." Zo ontstond 'Britecamp', een maandelijks terugkerende reeks inspiratiebijeenkomsten.

Dat is ook bedoeld voor luchtige zaken, van een yoga-workshop tot een jaarlijks pingpongtoernooi. En werknemers moedigen elkaar aan om samen naar het werk te fietsen.

Om de groeiende groep mensen, en dus ook de toename van vragen en zorgen, tegemoet te komen organiseren de getrouwde oprichters elke donderdag een bijeenkomst "waar geen vraag te gek of moeilijk is".

Toen er in 2009 ongeveer 100 mensen in dienst aren zag Hartz haar bedrijf het de gelukkigste ter wereld, "het Disneyland van de techwereld".

Twijfel

Maar toen het qua prestaties van het bedrijf wat minder ging, begon Hartz te twijfelen. "Hoe breng je prestatiegerichtheid terug in een bedrijf waar de cultuur vooral 'fun' is? Ik wilde geen ceo zijn van een gelukkig, maar middelmatig bedrijf."

Maar het bedrijf werd werd sterker en mensen juist meer tevreden, toen de prestaties ook aantrokken. "We hadden vorig jaar maar 2 procent verloop, tegen 11 procent gemiddeld in Californië. "

Een belangrijke tip van Hartz blijft hoe dan ook om iedereen alle ruimte te geven om het bedrijf een fantastische plek te maken om te zijn.