Stripblad richt zich op losse verkoop-abonnement

Uitgevers van tijdschriften hebben het lastig vanwege dalende inkomsten uit abonnementen, zo ook het stripblad Eppo. Een 'abonnement per nummer' moet het legendarische blad weer uit het slop trekken.

Volgens uitgever Rob van Bavel willen consumenten niet langer vooruit betalen voor een halfjaar- of jaarabonnement op een tijdschrift. "Tegenwoordig moet je de 100 euro per jaar anders verpakken."

Daarom wil Eppo vanaf heden ook de mogelijkheid bieden dat consumenten per nummer een abonnement kunnen afsluiten. 

Losse verkoop

Het lijkt op losse verkoop, maar dat is het volgens de uitgever net niet. Per nummer wordt een bedrag geïncasseerd. Wanneer de abonnee opzegt, ontvangt deze nog één nummer. Er worden geen verzendkosten gerekend. "Dus het voordeel van losse verkoop, maar met hetzelfde gemak van een abonnement."

Van Bavel haalde inspiratie uit de manier waarop abonnementen in tijdschrift-apps verkocht worden. "Dat gaat in veel gevallen ook per nummer. Ons abonnement-systeem moest dat ook aankunnen."

Volgens de uitgever van Eppo is het model in Nederland nog niet eerder uitgevoerd. Van Bavel ziet er met de nieuwe abonnementsvorm 20 tot 30 nieuwe abonnees per week bij krijgen. Op dit moment kent het stripblad ongeveer 7000 abonnees. In de hoogtijdagen had het blad ongeveer 160.000 geabonneerden.

Risico

De uitgever is zich bewust van de risico's die een dergelijk businessmodel met zich meebrengt. De cashflow is door een abonnement per nummer namelijk moeilijk te overzien.

Ook kan het aankopen van een nieuwe strip wel 40.000 euro kosten. "Maar als ik naar iedereen had geluisterd toen ik opnieuw met Eppo begon, dan had het blad maar een jaar bestaan."

In 2009 werd Eppo weer in Nederland uitgegeven na een afwezigheid van tien jaar.

Lees meer over:

NUwerk

Tip de redactie