TNO breidt innovatief mkb-netwerk uit

Onderzoekscentrum TNO lijkt met honderden adviesaanvragen goed te gaan 'oogsten' op de Week van de Ondernemer. "We breiden ons MKB-netwerk steeds verder uit."

De organisatie verwacht, samen met partners Syntens en AgentschapNL, in totaal zo'n 400 aanvragen van ondernemers die zich willen laten adviseren op innovatiegebied. 

Het gaat daarbij om vragen over onder meer octrooien, technologie en de export van een innovatief product, vertelt Erik Ham van TNO. "We bieden steeds meer diensten voor het mkb", zo licht Ham de aanwezigheid van het onderzoekscentrum op de mkb-beurs toe. 

Ham schat de TNO-doelgroep van innovatieve bedrijven op ongeveer 100.000 van de in totaal 750.000 Nederlandse bedrijven. Zijn organisatie richt zich daarbij op technische en sociale innovatie ('mensen langer en gezonder laten leven').

Aan elkaar knopen

Alles is daarbij gericht op slim aan elkaar knopen van bedrijven, onderzoekers en andere partijen. "We moeten als Nederland een vuist maken door in grote verbanden samen te werken, je hebt elkaar echt nodig. Sommige ontwikkelingen zijn te ingewikkeld om als alleenstaand bedrijf op te lossen." 

Een voorbeeld is het 3D-printen van 'gepersonaliseerd voedsel', vertelt Ham, terwijl naast hem een machine chocolade staat te printen. "Iedereen kan straks zijn eigen, gepersonaliseerde koekje krijgen, met bijvoorbeeld toegevoegde vitaminen." 

Ook met metaal kunnen nu al de meest ingewikkelde vormen geprint worden, bewijst Ham met een ingenieus geconstrueerde metalen bol. Zijn collega's kijken zelfs naar de mogelijkheden van het printen van menselijk weefsel.

=====================

NUzakelijk doet als mediapartner uitgebreid verslag van de Week van de Ondernemer. In onze special vindt u een overzicht van het opvallendste nieuws, de mooiste quotes en livestreams vanaf het evenement in het Beatrix Theater in Utrecht

Volg het laatste nieuws via de NUzakelijk-app! Download: iPhone | Android

Lees meer over:

NUwerk

Tip de redactie