'Massa is kassa'

Als een bedrijf wil uitgroeien van een lokale onderneming tot een mondiale speler,  moet dit wel eerst door de zogenoemde 'economische zone des doods'  heen zien te komen.

Maar: 'massa is kassa'. Dit stelt hoogleraar internationaal ondernemerschap  Pieter Klaas Jagersma woensdag tijdens de Week van de Ondernemer.

Terwijl een lokaal bedrijf vooral onderscheidend en innovatief bezig moet zijn, moet een internationale onderneming zich toeleggen op standaardisatie.

"De marge komt per definitie onder druk te staan bij internationalisatie", aldus Jagersma. "Je moet je naar binnen vechten en daar lijden de financiële prestaties onder."

Een onderneming die zijn grenzen wil verleggen, moet dan ook een manier vinden om innovativiteit met lage kosten te combineren. De kunst is om zo snel mogelijk uit de economische zone des doods weg te komen.

"Je moet het inwisselen van je lokale voor je internationale jasje goed timen", aldus Jagersma.

=====================

NUzakelijk doet als mediapartner uitgebreid verslag van de Week van de Ondernemer. In onze special vindt u een overzicht van het opvallendste nieuws, de mooiste quotes en livestreams vanaf het evenement in het Beatrix Theater in Utrecht

Volg het laatste nieuws via de NUzakelijk-app! Download: iPhone | Android

NUwerk

Tip de redactie