De kersverse startup Fosbury stapt in de digitale kortingsbonnen. Is er nog wel ruimte voor nog een speler op de couponmarkt? "Nederland eet wat 'in de bonus' is."

Het Utrechtse bedrijf maakt een platform waarbij bedrijven campagnes kunnen maken voor de Passbook-app van Apple (en later ook voor Samsung Wallet). Die app maakt het mogelijk kortingsbonnen te versturen en te ontvangen.

Fosbury laat retailers met een druk op de knop die coupons verspreiden via e-mail of sociale media-pagina's van merken.

Oprichter Lucas Tieleman werkte eerder aan drie startups, te weten CreatAd, 94 Wines en Repudo. Daarnaast heeft hij een mentorfunctie bij de incubator UtrechtInc. De twee andere teamleden waren succesvol met het digitale huishoudboekje Yunoo, dat verkocht werd aan Afas.

Waarom is er niet voor een eigen omgeving gekozen voor het beheren en versturen van digitale coupons?

Tieleman: "Het probleem waar veel apps tegenaan lopen is distributie. Alles is een goed concept, maar het is beter als veel mensen het gebruiken. Dat distributieprobleem kan je oplossen door heel veel geld uit te geven aan slimme marketing, maar je kan ook profiteren van bestaande diensten als Passbook en Samsung Wallet die al op de smartphone zijn geïnstalleerd."

"Daarnaast is het voor de consument frictieloos, je hoeft niet opnieuw een app te installeren. Voor mensen bekend met Passbook is het al een vertrouwde omgeving."

Hoe ga je je onderscheiden in een woud aan soortgelijke startups?

"Scoupy en Groupon richten zich specifiek op korting en bouwen een eigen platform. Die startups zijn echte producten voor de consument. Wij maken een B2B-product en willen ook uitbreiden naar de zogenoemde loyalty- en giftcards. Ook daar zijn genoeg concurrenten, maar dat vinden we fijn. Het geeft aan dat het blijkbaar een goede markt is."

Is de kortingsmarkt niet verzadigd en zijn mensen niet coupon-moe?

"Ik denk dat er meer een ervaringsprobleem heerst dan dat mensen moe van kortingsbonnen worden. Het gaat erom hoe die coupons naar je toe komen. Sommige diensten zijn met recht irritant te noemen, omdat je elke dag 25 nieuwe aanbiedingen krijgt. Dat moet je zien te vermijden. Verder lijkt de markt niet verzadigd, Nederland eet wat in 'de bonus' is."

"Daarnaast denken we dat als je fan bent van de Bijenkorf op Facebook, dat je dan echt wel geïnteresseerd bent om daar een kortingsbon te downloaden."

Hoe verdienen jullie geld?

"Bedrijven betalen met credits per coupon die door een consument geïnstalleerd is in Passbook. Die kopen ze bij ons in een pakket. Dus als je credits overhoudt, betaal je niet onnodig meer. Dat is wel zo eerlijk."