De Nederlandse economische betrekkingen met Noord-Korea zijn waarschijnlijk veel uitgebreider dan officieel staat geregistreerd.

Minister Frans Timmermans van Buitenlandse Zaken zei onlangs dat Nederland in 2011 voor 1,4 miljoen euro naar Noord-Korea exporteerde en voor 70 miljoen euro importeerde. Volgens Paul Tjia van adviesbureau GPI Consultancy zullen de werkelijke cijfers veel hoger liggen; al was het alleen maar omdat veel kleding uit China eigenlijk in Noord-Korea wordt gemaakt.

''In veel Noord-Koreaanse restaurants is gewoon Heinekenbier te bestellen, en ook tv's van Philips zijn er in ruime mate'', stelt Tjia, die regelmatig handelsmissies naar het stalinistische land organiseert. ''De meeste bedrijven zijn echter huiverig om in het openbaar over hun zakelijke relaties met dat land te praten.''

Sinds Nederland in het jaar 2001 diplomatieke betrekkingen met het regime in Pyongyang startte, is er volgens de consultant niettemin sprake van een groeiende interesse voor het goedkope, maar hooggeschoolde Noord-Korea.

IT-bedrijven

''Veel IT-bedrijven besteden programmeerwerk uit in het land. Er worden bevruchte kippeneieren en groentezaden naar Noord-Korea getransporteerd. En er schijnen ook Nederlandse kassenbouwers en bloemkwekers actief te zijn.''

De oplopende spanningen op het Koreaanse schiereiland brengen deze banden niet in gevaar, denkt Tjia. Europa lijkt vooralsnog redelijk neutraal in dit conflict te staan en ons land heeft een redelijk goede naam in Noord-Korea.

Gazastrook

Daarnaast gaat het zakendoen tegenwoordig vaak via internet en hoeven ondernemers niet telkens heel de wereld af te reizen. ''Ook in bijvoorbeeld de Gazastrook wordt veel IT-werk gedaan, terwijl de bommen uit Israël buiten neervallen.''

Tjia wijst er wel op dat Nederlandse ondernemers, voor zover hem bekend, niet betrokken zijn bij het onlangs gesloten industriegebied Kaesong.

GPI hoopt in september dan ook gewoon weer op handelsmissie naar Pyongyang te kunnen. ''Door het land te boycotten, blijft de oorlogssfeer alleen maar in stand. Het uitbreiden van de commerciële contacten kan de dialoog tussen het geïsoleerde Noord-Korea en de rest van de wereld juist bevorderen'', aldus Tjia.