Het Nederlandse bedrijfsleven draagt een steentje bij aan het vernieuwde Rijksmuseum. Niet alleen financieel, maar ook door hun eigen expertise beschikbaar te stellen.

"We hopen elkaar te versterken en zo een meerwaarde te creëren voor het publiek dat komen gaat", zegt Hendrikje Crebolder, hoofd development van het Rijksmuseum.

Philips is sinds 2001 de 'founder' van het Rijksmuseum. Het bedrijf maakte woensdag bekend het museum en de kunstwerken te voorzien van LED-verlichting.

"Moderne techniek die nog niet eens bestond aan het begin van de verbouwing", zo merkt Stef Blok, minister van Wonen en Rijksdienst, donderdag op tijdens de persdag van het Rijksmuseum.

Verlichting

Tot nu toe maken musea vooral gebruik van gloeilampen of halogeen. "LED-verlichting was tot voor kort ongeschikt, omdat het kleurenspectrum niet compleet genoeg was", aldus Rogier van der Heide, vicepresident en hoofd van de ontwerpafdeling van Philips Lighting.

"In 2011 hebben we samengewerkt aan de verlichting van de Nachtwacht." Het bekende schilderij van Rembrandt van Rijn bestaat uit 'complexe tinten doordat vele pigmenten door elkaar zijn gemengd'.

"Halogeen bracht vooral de warme tinten tot uiting, terwijl nu met LED een meer evenwichtige verdeling wordt bereikt."

Sponsoring

Van der Heide noemt geen bedragen, maar geeft wel aan dat ze een 'competitieve prijs' hebben kunnen bieden voor het leveren van de verlichting.

Tim Zeedijk, Hoofd Tentoonstellingen van het Rijksmuseum, geeft echter aan dat de verlichting onderdeel was van de sponsoring.

Naast de verlichting heeft het bedrijf ook financieel 'behoorlijk' bijgedragen aan de renovatie. "Philips heeft het nieuwe Rijksmuseum mee gesticht", aldus Zeedijk.

Toegang

ING, een van de hoofdsponsors van het museum, wil kunst toegankelijk maken voor een breed publiek.

Klanten krijgen in 2013 met hun ING-betaalpas 50 procent korting en kinderen tot en met 18 jaar hebben gratis toegang tot het museum. "Onze ambitie is dat elk kind op zijn twaalfde naar de Nachtwacht gaat", zegt Wim Pijbes, directeur van het Rijksmuseum.

De nieuw te openen beeldententoonstelling in de tuinen van het Rijksmuseum wordt voor iedereen vrij toegankelijk.

Wifi

Een andere hoofdsponsor is KPN die het museum op het gebied van technologie en communicatie ondersteunt. Tijdens de opening op zaterdag 13 april zal KPN het gehele Museumplein van gratis wifi voorzien. Cisco heeft draadloos internet in het museum zelf verzorgd.

AkzoNobel was met verfproducent Sikkens verantwoordelijk voor de verf van de zalen. Originele wand- en plafonddecoraties zijn hersteld. Door oude verfresten te analyseren zijn de samenstellingen van de oorspronkelijke verf achterhaald en gereproduceerd.

KLM heeft het schilderij De Brieflezende Vrouw vervoerd naar andere belangrijke musea wereldwijd ter promotie van de heropening van het Rijksmuseum.

Kosten

De verbouwing die tien jaar in beslag nam, vijf jaar langer dan verwacht, heeft veel geld gekost.

Jet Bussemaker, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, blikt terug op het moment dat besloten werd om 100 miljoen gulden als millenniumcadeau aan het volk te besteden aan de verbouwing van het Rijksmuseum.

"Niemand heeft kunnen voorspellen hoe complex het zou worden en de kosten die daarbij om de hoek komen kijken", aldus Bussemaker. "Misschien goed dat we het niet wisten, anders was het besluit wellicht niet genomen."

Ook Blok spreekt van een 'ongelooflijke klus', maar is blij met de 'nationale huiskamer waar we de hele wereld kunnen ontvangen'.