Ondernemers maken de toekomst van ons land en helpen ons daarmee uit de crisis, stelt ondernemer en schrijver Jim Stolze.

Stolze is volgende week week tijdens de Week van de Ondernemer het boegbeeld van het thema ‘Nederland Innoveert’. “Daar hoop ik de BV Nederland van broodnodige zuurstof te kunnen voorzien."

En de aanwezigheid van onderzoeksinstituut TNO en innovatienetwerk Syntens levert volgens hem tijdens het evenement een schatkamer aan innovatiekennis. "Dat zijn enorme bronnen van kennis waar je als ondernemer gratis ideeën kunt halen", aldus Stolze.

Een belangrijke gast is Bertholt Leeftink, directeur-generaal Bedrijfsleven & Innovatie van het Ministerie van Economische Zaken. "Hij heeft meegeschreven aan het topsectorenbeleid, dus ik zou willen weten wat dit beleid ons tot nu toe gebracht heeft", zegt Stolze.

Risico

De overheid is nu nog vaak risicomijdend en huurt bijvoorbeeld eerder een groot bedrijf dan een startup in, merkt Stolze op, terwijl hij de befaamde quote ‘No one gets fired for hiring IBM’ naar voren schuift.

"Startende ondernemers zouden meer kansen moeten krijgen in het kader van de overheid als launching customer." Zo kan de overheid volgens hem een belangrijke voortrekkersrol nemen op het gebied van innovatie.

Desondanks is Nederland de vijfde slimste economie van de Europese Unie, bleek vorige maand uit een jaarlijkse lijst van de Europese Commissie. "Er gaat ook veel goed", benadrukt Stolze.

"Toen ik in 1997 begon als ondernemer duurde het een week voordat ik KvK-nummer kreeg. Nu kan dit binnen 12 uur."

Luxe

Gevraagd naar waar het in Nederland op innovatiegebied bijzonder goed gaat, antwoordt Stolze: "Ik verkeer in de luxepositie dat ik veel reis en overal in de keuken mag kijken. In plaatsen als Eindhoven, Delft en Wageningen spuit de innovatie de grond uit." Als voorbeeld noemt hij de Wageningse startup Ojah, die met de vleesvervanger Beeter vorig jaar de MKB Innovatie top 100 in de wacht sleepte.

Een andere innovatieve ondernemer, Duncan Stutterheim (oprichter van het recent verkochte dancebedrijf ID&T), maakt als innovatieve ondernemer zijn opwachting tijdens de Week van de Ondernemer. "Duncan begon 20 jaar geleden met het zetten van de dancetrend. In de VS is men nu pas rijp voor grootschalige dancefeesten en is het tijd voor zijn bedrijf voor de beloning van het risiconemen."

Intrapeneurs

Ook van grote organisaties en hun ‘intrapeneurs’ verwacht Stolze de nodige innovatie. “Die kunnen vernieuwen, maar hebben ook de kracht en middelen van een grote organisatie achter zich.”

Zij moeten er wel voor waken dat innovatie niet beperkt blijft tot de afdeling R&D. "Ook in het callcentre zitten mensen die zaken opmerken en ideeën aanbrengen waarvan je denkt ‘’waarom was dit er nog niet?’."

Tot slot hoopt Stolze tijdens de week een begin te maken met stimuleren van een open cultuur in bedrijven, “waar je fouten mag maken”. Het Amerikaanse techbedrijf HP is hier volgens hem een mooi voorbeeld van.

“Daar houden ze ‘funeral party’s’, om projecten die gestopt worden te vieren. “Vertel maar wat je hebt geleerd. Dat soort verhalen hoop ik ook tijdens de Week van de Ondernemer te horen.”

NUzakelijk doet als mediapartner uitgebreid verslag van de Week van de Ondernemer. In onze special vindt u een overzicht van het opvallendste nieuws, de mooiste quotes en livestreams vanaf het evenement dat vanaf 8 april losbarst in het Beatrix Theater in Utrecht.