ABN Amro wil de klanten die het drie jaar geleden is kwijtgeraakt met de verkoop van onder andere HBU aan Deutsche Bank weer terugkrijgen.

Vanaf 1 april vervalt de beperking om klanten te benaderen en ABN heeft dan ook een plan van aanpak opgesteld, zo meldt het Financieele Dagblad zaterdag.

De overgang van HBU en dertien kantoren van ABN Amro naar Deutsche Bank in 2009 werd afgedwongen door de Europese Commissie.

Volgens de toenmalige eurocommissaris van Mededinging, Neelie Kroes, zou een fusie van staatsbanken ABN Amro en Fortis een te groot bedrijf vormen op de zakelijke markt. Volgens de krant heeft ABN deze maatregel altijd als onrechtvaardig ervaren en wil de bank zich revancheren.

Persoonlijke videoboodschap

Volgende week krijgen de voormalige klanten een persoonlijke videoboodschap via de mail gestuurd. Ook is ABN van plan om te adverteren in regionale dagbladen.

Volgens een woordvoerder van de bank betekent de nieuwe aandacht voor de voormalige klanten niet dat er voor iedereen krediet klaarligt. Er is ruimte voor nieuw krediet, maar dat wordt per klant bekeken.