Het is lastig opvallen met een sollicitatiebrief, als er elke maand meer werklozen dan banen bij komen. Een videosollicitatie kan dan een uitkomst zijn.

Dat is precies wat Anne-Marije Buckens dacht toen zij 2 jaar geleden het bedrijf 50 Company oprichtte. Bij dit loopbaancentrum leren 50-plussers onder meer solliciteren met een videoboodschap. Volgens Buckens mag het allemaal wel wat hipper op de arbeidsmarkt.

“We leven allemaal op internet, we hebben alles online staan. En als we dan iets belangrijks gaan doen als solliciteren, dan gaan we weer zo’n standaard A4’tje vol typen”, zegt ze vol verbazing. Vooral 50-plussers vallen op als ze met een video solliciteren. Maar eigenlijk kan ze het iedereen aanraden. Werkgevers zouden er namelijk nieuwsgierig van worden, waardoor ze iemand sneller op gesprek vragen.

“Werkgevers besteden vaak maar weinig tijd aan een sollicitatie: 10 tot 30 seconden”, legt Buckens uit. “Dus als je ze eenmaal uitnodigt om op zo’n filmpje van 2 minuten te klikken, heb je in elk geval meer tijd om jezelf te presenteren.”

Sociale vaardigheden

Iemand wordt tegenwoordig niet alleen op z’n opleiding en werkervaring beoordeeld, maar ook op sociale vaardigheden. “Ben je een aardige vent, pas je in het team, ja dat soort zaken kun je nou eenmaal niet zo uit het cv halen.”

Buckens’ bedrijf maakte bijvoorbeeld een filmpje voor een duurzaamheidsadviseur die we helemaal tot in Afrika volgen. En ook een opname die doet denken aan de trailer van een nieuwe James Bond-film. “Het viel op dat toen we het filmpje eenmaal gebruikten, dat die meneer veel vaker werd uitgenodigd op gesprek”, zegt Buckens. Uiteindelijk heeft hij dan ook een baan gevonden.

Het is niet zo dat elk filmpje scoort. Een video moet wel echt iets toevoegen en het moet bij iemand passen. Als iemand erg verlegen is, dan is het logisch dat het filmpje ook ingetogen wordt. “Anders valt het inderdaad heel erg tegen op het moment dat iemand op gesprek komt”, geeft Buckens toe.

Niet de norm

Het idee om met een video te solliciteren bestaat al langer, maar het is niet de norm. Het maken van een filmpje is namelijk tijdrovend. Bovendien is het lastig om naturel over te komen in een video. Sommige recruiters zagen daarom al in 2008 geen toekomst meer voor videosollicitaties.

Maar er blijven sollicitanten die van alles uit de kast halen en toch opvallen met een bijzondere sollicitatie. Er staan zelfs allerlei instructiefilmpjes online over hoe het wel en vooral niet moet.

Bedrijven doen mee

Er zijn een handvol bedrijven waaronder Heineken, AFAS en TomTom die via wervingbureaus videosollicitaties opvragen of sollicitanten de mogelijkheid bieden om een video door te sturen. Ook bij Dixons kunnen mensen sinds vorige week met een video solliciteren. Geïnteresseerden kunnen via de website een opname maken waarin zij een aantal sollicitatievragen beantwoorden.

“We merken dat een cv, een opleiding en een motivatiebrief te weinig zeggen over de kwaliteiten van onze medewerkers”, laat een HR-adviseur van het bedrijf weten. Bovendien zouden er door de gevraagde video minder ongewenste sollicitaties binnenkomen. "Echte verkooptalenten zullen geen drempel voelen. Die selectie vindt dus al direct plaats."